Aarde,
De
uitdrukking, dat iets veel voeten in de aarde had, betekent, dat het veel
moeite kostte en moeilijk was om het voor elkaar te krijgen. Er zijn
verschillende theorien over de oorsprong van dit gezegde. Een van de oudste
vermeldingen, is te vinden in een uit 1726 afkomstige spreekwoorden boek van Carolus
de Tuinman, die het in verband bracht met het vellen van bomen, die diepe wortels
in de grond hebben en die alleen met veel gehak omver kunnen worden gehaald. Een andere uitleg spreekt
over het heen en weer geloop, wat vaak plaats vindt als iets heel moeilijk is. Een derde theorie gaat over
het versjouwen van iets zwaars, waar vroeger veel mensen bij nodig waren en
waardoor er dus veel voetstappen in de aarde te zien waren. Ik kies voor die
laatste uitleg, omdat deze het meeste voor de hand ligt. Er zijn zichtbare en –
zoals dit gezegde – ook hoorbare gevolgen van wat wij hebben gedaan.
Dit
schrijven is de slotsom van wat ik heb gedaan, waardoor ik een vierde betekenis
wil geven aan dat gezegde. Belichaamde Taal (BT) zal alleen dan pas vele voeten
in de aarde gaan hebben, als meerdere mensen zich ermee gaan bezig houden.
Thans zijn het alleen mijn voeten en die van mijn vriendin AnnaMieke, die het
contact met de aarde maken, waardoor de Ontlichaamde Taal (OT) kon worden
beindigd. Al kan je zeggen, dat BT veel voeten in de aarde heeft, het kostte
ons geen enkele moeite.
Indien wij
BT met onszelf gaan hebben, dan weten wij, ineens, dat er niets anders te
ervaren is, dan wat wij ervaren. Ook al zijn wij tevreden, ook al accepteren
wij wat we meemaken en ook al kunnen wij begrijpen, waarom we problemen hadden,
toch heeft voortgang van BT niets te maken met onze tevredenheid,
zelf-acceptatie of inzichten. Wij kunnen ons BT veroorloven, omdat onze taal blijft
afgestemd op wat er dit moment gebeurt. In OT is dit nooit het geval en zolang
als wij geen BT hebben, hebben wij geen idee van hoe al onze problemen worden
gecreeerd en in stand worden gehouden door de OT, waar wij dus onszelf voortdurend
mee in de weg zitten. Er valt over BT niets uit te leggen, want wanneer je het
hebt, dan weet je dat je het hebt en dat het van geen enkele uitleg afhankelijk
is. Desalniettemin legt je BT altijd uit, wat er in je OT mis was, omdat we werkelijk uit de
conditionerings geschiedenis van onze taal zijn gestapt.
Er doet
zich, vanwege ons onvermijdelijke verleden, keer op keer iets voor, waardoor
wij weer geloven, dat wij iets nog niet helemaal hebben begrepen, omdat onze BT
aanvankelijk van zeer korte duur is en wij het weer terug proberen te krijgen.
Als wij, vanwege het luisterend spreken, weer de switch maken van OT naar BT,
dan heeft dat niets met begrijpen te maken, want we horen en ervaren direct het
enorme verschil. De zogenaamde grote onthulling, komt altijd nadat wij van OT
naar BT zijn overgegaan, nooit ervoor. Met andere woorden, de mogelijkheid om
BT te hebben, zowel sprekend, schrijvend en zwijgend, maakt zich alleen
kenbaar, als wij onze OT als zodanig herkennen en daardoor stoppen. Dit herkennen
is geen enkel probleem, want er is altijd strijd, twijfel, angst, haat en
stress in OT. Het is dus enkel een kwestie van toegeven, dat we niet gelukkig
zijn en ons niet goed voelen, over het een of ander, het maakt niet eens uit
over wat.
De stroom van
BT gaat geheel vanzelf en hoeft niet te worden geleerd. Ook al zijn er momenten
waarop er geen woorden komen, om te worden gezegd of geschreven, het is
heerlijk, om ook van die tijdelijke afwezigheid van taal te genieten. Deze pure
stilte en ontspanning is totaal anders, dan de zogenaamde stilte en
ontspanning, die we hebben meegemaakt. Ons hele begrip van stilte is verkeerd,
omdat het is gebaseerd op het ontkennen van BT, die die stilte juist mogelijk
maakt. Ook onze opvatting over ontspanning is voortgekomen uit onze onbewuste,
onvrijwillige, zelf-ondermijnende deelname aan OT.
Omdat wij
nooit, in taal, bewust de overgang van OT naar BT meemaakten, is afleiding voor
ons de enige zogenaamde ontspanning. Alle religies, zijn vormen van
dissociatief gedrag. Werkelijke bevrijding kan alleen gebeuren met BT, die
mogelijk werd, omdat wij ons bewust werden van de nadelige gevolgen van OT en
er daarom eindelijk mee ophielden.
Wanneer we BT
hebben, blijkt alles heel anders in elkaar te zitten, dan wij gewend zijn te
redeneren vanuit onze gebruikelijk OT. Men is eigenlijk met OT nooit veel verder
gekomen, dan de zogenaamde rationaliteit of wetenschap te verkiezen boven de spiritualiteit
en bijgelovigheid, maar men is nooit in staat geweest, om met OT aan de constante
dreiging en angst te ontsnappen, die de basis is van hoe wij zijn blijven
omgaan met taal. Men heeft altijd weer, ongemerkt – philosofisch, spiritueel, psychologisch,
educatief, technologisch of wetenschappelijk – met OT over OT gesproken en de verandering
naar BT, heeft nooit onze volledige aandacht kunnen krijgen, omdat al deze
afsplitsingen, ons nog verder hebben doen afdrijven van hoe wij, in feite, onze
taal tegen onszelf en dus verkeerd zijn blijven gebruiken.
Omdat ik later
in mijn leven – nadat ik naar Amerika emigreerde in 1999 – op veertig jarige
leeftijd terug ging naar school, eerst naar college en toen naar het hoger
onderwijs, waar ik psychologie en gedragsleer studeerde en jaren psychologie les
heb gegeven bij Butte College, heb ik aan den lijve ondervonden, dat iedereen,
ongeacht hoe zogenaamd intelligent en hoog opgeleid men ook is, nog steeds vast
zit in OT.
Ik wilde alle
psychologen, psychiaters, therapeuten, behavioristen, leraren en counselers,
over BT laten weten, omdat ik er van overtuigd was, dat BT de essentie is van onze
psychologische en intellektuele ontwikkeling. Het was een grote teleurstelling
voor me, om in de laatste fase van deze onpersoonlijke, dure studie, tijdens
het schrijven mijn dissertatie, voor mezelf te moeten erkennen, dat niemand –
ja, echt, helemaal niemand – in BT geinteresseerd bleek te zijn. Daarom trok ik
mij toen terug uit mijn Ph.D. studie aan Palo Alto University (PAU). Het was een
pijnlijke, maar juiste beslissing, want de wereld van de psychologie was niet
open voor BT. Zelfs nu ik dit schrijf, vind ik het nog steeds onvoorstelbaar,
dat dit helaas werkelijk zo is. Ik ben echter blij, dat ik geen psycholoog ben
geworden en dat ik eveneens het psychologie leraar-schap achter me heb gelaten.
Toen ik indertijd,
in Nederland, eerst naar de MAVO en daarna naar de HAVO ging, was ik altijd
veel te veel tegen de keer in, om te kunnen leren, omdat ik toen al het gevoel had, dat het in het zogenaamde
leerproces van het onderwijs, meestal toch weer ging over hoe mij iets werd
opgedrongen. Vanwege mijn tot vervelens toe ge-etiketeerde authoriteits
conflict en gebrekkige scholing, die het gevolg was van mijn al ontluikende
besef van mijn eigen taal, was ik lange tijd intellektueel gefrustreerd en keek
ik op tegen hen, die zogezegd werden erkend en die ogenschijnlijk werden gerespecteerd,
voor hun kennis. Ik zette mij daarom, in Amerika, tot doel, om alles aan de
weet te komen in de wetenschappelijke literatuur, om aan te kunnen tonen, dat
mijn besef van taal werd ondersteund door al gedane research. Voor mij, viel er
helemaal niets te bewijzen, aan een ongeinteresseerde, arrogante, ambitieuze groep
van wetenschappers en academici, maar ik deed dit dus uitsluitend en alleen voor
mijzelf. Inmiddels kijk ik tegen niemand meer op en heb ik ook aan mezelf niets
meer te bewijzen, want ik heb het bewezen.
Mijn Taal
Verlichting (TV) begon zich pas onlangs kenbaar te maken, nadat ik de brui had
gegeven aan dat hele idee, om anderen iets te willen leren. Ik wil de lezer
laten weten, dat ik, nog vele jaren, na mijn ontdekking van BT, toch nog met OT
bezig bleef. BT is zoiets unieks en nieuws. Terugkijkend, is het mij nog meer duidelijk,
hoe iedereen in bedwelmende, overweldigende, gedwongen OT bezig is, waarin ons
telkens wordt voorgespiegeld, dat onze strijd en al onze pijn en moeite ooit beloond
zal gaan worden.
Vanwege onze
OT zijn wij met allerlei dingen bezig, waar we eigenlijk niet mee bezig willen
zijn en wat we zouden willen, wordt telkens weer uitgesteld. Ik heb dit jarenlang
gedaan en doe dat nu niet meer, omdat mijn BT de centrale plaats in mijn leven
is gaan innemen, die het nodig heeft. Alles wat ik heb meegemaakt heeft ertoe bijgedragen,
dat het nu is zoals het is en kan zijn zoals het is. Mijn TV is echt subliem en verfijnd zich elke dag. Iedere dag
kijk ik ernaar uit wat ik zal gaan beleven en aan het eind van de dag, voel ik
me vervuld en verrijkt. Ook dit schrijven is zo’n zegen, omdat ik precies weer geef,
hoe het mij is vergaan en hoe het is, om nog meer BT te hebben. Als je dit
leest, dan weet je, dat BT een nog onbegaan terrein voor je is. Ook jij kunt je
BT binnentreden. Als je nu met jezelf gaat praten, dan zul je vaste grond onder
je voeten gaan voelen.