Intelligentie,
Ik hoorde op
TV iemand, die het op irritante wijze, herhaaldelijk had over het zogenaamd
belangrijke boek wat hij had geschreven, over intelligentie. Hij zei op
gewichtige toon: “waar ik over praat in mijn boek, is dat intelligentie begint
bij het erkennen van de werkelijkheid.” Hij had het natuurlijk niet over
intelligentie, maar over dat wat wij zijn blijven doen alsof het intelligentie
is, vanwege onze alledaagse, ontlichaamde wijze van praten. Ontlichaamde Taal
(OT) maakt niet alleen, dat wij op een onintelligente manier met elkaar en eveneens
onzelf converseren, maar heeft ook tot
gevolg, dat wij allerlei andere belachelijke handelingen verrichten, waarmee
we direct zouden ophouden, indien wij vanuit onze intelligentie zouden spreken
en Belichaamde Taal (BT) zouden hebben. Iedereen blijkt intelligentie te
hebben, wanneer wij met BT i.p.v. met OT spreken.
Met BT geven
wij onmiddelijk toe, dat er in een boek nooit echt iets daadwerkelijk wordt
gezegd. Niemand praat ergens over in wat hij of zij heeft geschreven, ook ik
niet, in deze tekst, die hoogst waarschijnlijk door jou stil wordt gelezen.
Wanneer jij echter deze tekst hardop zou gaan lezen, dan zou jij beginnen te
praten met jezelf, over wat ik heb geschreven en je zou dan kunnen horen, wat
ik heb geschreven, maar je zou niet mij horen, maar jezelf. Alleen als je met mij
praat, dan kun je mij horen. Ik hoop dat dit schrijven je daartoe aanzet. Je
kunt me een email sturen en een afspraak maken. Hier is mijn email adres: mpeperkamp@sbcglobal.net
Zelfs al zou
je naar mij luisteren, zoals ik luisterde naar die aandacht-vragende, pedante man,
die zijn boek over intelligentie probeerde te promoten, ook dan, hoor je mij niet
echt, want deze man, die praat niet echt, omdat hij alleen maar zijn zogenaamde
boodschap over intelligentie aan het verkopen is. Hij heeft zogezegd OT en doet
dus alsof hij praat, omdat hij hoopt, dat wij zijn boek gaan kopen. In de
Engelse taal, is “to-buy-into” precies hetzelfde als geloven wat iemand zegt.
Als iemand zegt, dat hij of zij niet geinteresseert is in het lezen van New-Age
boeken, dan zegt hij of zij “I-don’t-buy-into-it”, wat betekend, dat hij of zij
niet gelooft in die literatuur. Wanneer iemand zegt: “I don’t buy into all that
New Age stuff”, dan verwerpt die persoon niet slechts een enkel idee, maar “a
whole set of ideas” en dat is precies wat wij doen, als wij ophouden met OT.
Jij en ik
kunnen natuurlijk met elkaar praten over wat er in een of ander boek stond
geschreven, maar ook indien wij, zoals miljoenen mensen doen, met elkaar over
de Bijbel, de Upanishads of de Torah spreken, dan hebben wij nooit een echt
gesprek, want onze conversatie wordt beperkt door wat er staat geschreven. Dit
is, in het kort, de geschiedenis van het geschreven of gedrukte woord. Nadat de
druk pers was uitgevonden, zijn wij gaan praten aan de hand van wat er door
anderen was geschreven. Het is heel belangrijk, om deze verandering nader te
beschouwen, omdat wij hierdoor de klank van de onze eigen taal zijn gaan
verwaarlozen en vergeten.
Toen ik in
eerste instantie BT ontdektte, noemde ik het, het eerherstel van onze
klank-beleving van taal. Op een intelligente manier praten, is alleen mogelijk
als wij onze taal belichamen en met elkaar spreken vanuit onze directe ervaring
van het praten. Ik vind het nog steeds onvoorstelbaar, dat niemand hier
eigenlijk werkelijk aandacht voor heeft, omdat die aandacht altijd maar blijft
gaan, naar alllerlei andere zaken, die zogenaamd belangrijker schijnen te zijn.
Iedereen blijft dus maar doen alsof wat er in boeken geschreven staat onze
intelligentie zou bepalen en we spannen allemaal, op die onintelligente manier,
het paard (de klank) achter de wagen (onze taal).
Wanneer wij
het verschil tussen OT en BT zijn gaan ervaren, dan weten we, dat onze
intelligentie alleen kan ontstaan of kan worden opgewekt, door hoe wij met
elkaar praten. Het herkennen en erkennen van de werkelijkheid, die wij, ieder
individueel, voor ons zelf, creeren, met de door ons gesproken-gehoorde taal, noem
ik Taal Verlichting (TV). Geschreven taal, zoals deze tekst, kan niet anders
dan vooraf worden gegaan door gesproken taal. Er ging veel BT vooraf aan deze
woorden. Anders gezegd, wij kunnen niet schrijven over wat wij nog niet hebben
kunnen zeggen. Daardoor leven we allemaal ongemerkt – de schrijver en de lezer – vanuit de
illusie, dat wij, door te lezen, deel nemen aan een gesprek, dat in
werkelijkheid niets anders is dan de onvermijdelijke fantasie, die is ontstaan
vanuit ons onvervulde en onbewuste verlangen naar oprechte communicatie.
Al die opgehemelde
sprekers, die, omdat ze boeken hebben geschreven, lezingen geven, podcasts en of
videos maken of een eigen radio of TV
programma hebben, waarin ze ogenschijnlijk zeggen waar het op staat, doen slechts
alleen maar alsof ze een gesprek hebben met anderen of met zichzelf, terwijl
geen van hen – wiens zogenaamde leiderschap of authoriteit door velen zo hoog
wordt aangeslagen, omdat ze zogenaamd zo intelligent zijn – naar zichzelf luistert.
Om te kunnen praten over wat wij werkelijk ervaren, dienen wij allereerst naar
onszelf te luisteren, maar dit gebeurt niet, omdat luisteren naar anderen en het
gehoord en erkend worden, door anderen, altijd weer zogenaamd belangrijker blijkt
te zijn, dan onszelf horen, bewust worden en dus onszelf erkennen. Wij zijn en
blijven onbewust van onszelf, zolang als wij ons met OT bezighouden.
Ook al is
het zonder meer diep treurig, dat niemand in staat is om BT te hebben, het
volstaat gelukkig al om het met een of twee personen te kunnen delen. Voor hen
die BT hebben leren kennen, is het een kwestie van genoegen nemen met het feit,
dat dit de realiteit is. De grote schok die dat teweeg brengt wordt echter
verzacht, omdat we erkennen hoe het zit
met het verschil tussen OT en BT. Hierdoor zijn de enkelingen, die BT zijn gaan
beleven, niet langer afgeleid door OT en vindt er een bekrachtiging van BT plaats,
die zonder dit inzicht nooit kon gebeuren.
Vanwege BT
is alle strijd en onvrede over OT ineens toegestaan, omdat het is begrepen, dat
die strijd en onvrede de essentie van OT is. We vergeven zowel onszelf als
elkaar, omdat we eenvoudigweg met OT niet beter wisten, dan te handelen vanuit de
oude conditionering, die ontegenzeggenlijk samenhing met primitieve, op overleving-gerichtte
impulsen. Er is geen tijd te verliezen met spijt te hebben over alle
stommiteiten, die we hebben begaan met onze OT, integendeel, als wij BT hebben,
dan zijn wij eindelijk vrij en hebben wij vaste grond onder onze voeten.
Het is zeer aangrijpend,
dat wij jarenlang, onbewust bezig zijn bleven met OT, maar BT neemt ons mee
naar een realiteit, die we nooit meer vergeten, ook al zijn wij nog af en toe
slachtoffer van onze oude conditionering met OT. Wanneer wij het verschil
beseffen tussen deze tegenovergestelde wijzes van communiceren, voelen wij ons
gezegend en gered van een enorme rampspoed, omdat wij weten dat iedereen
ongemerkt gevangen zit in OT, terwijl wij zelf, op een of andere wonderlijke
manier, aan deze doden-dans zijn ontsprongen. Onze zekerheid over onze toekomst
staat lijnrecht tegenover de onzekerheid, die we bleven houden met OT. Het is
ongelovelijk, maar tegelijkertijd is het, juist omdat verder schijnbaar niemand
anders het echt geloofd, zo’n geruststelling, dat wat wij geloven echt waar is.
Die paar mensen, die BT ontdekken en er dus mee doorgaan, voelen zich
uitverkoren, maar niet op de domme manier, zoals men zich ook wel speciaal
voelt, vanwege het geloof in een niet-bestaande hogere macht of een grandioos zelf-beeld.
BT doet ons echt geloven in onszelf en daardoor beginnen wij te leven vanuit
onze eigen intelligentie.