Natuurlijk,
Natuurlijk
is er een verklaring voor het feit, dat er momenteel ineens zoveel jongens zijn,
die geloven dat ze een vrouw zijn en vrouwen, die geloven dat ze een man zijn. Men
kan dan wel beweren, dat het te maken heeft met sociale druk, die individuen
van die jeugdige leeftijds groep nou eenmaal op elkaar uitoefenen, maar daarmee
wordt niet echt de ware oorzaak uitgelegd en blijft het dus voor de meeste
zogenaamde cis-gender mensen een groot raadsel, waarom deze rage wereld-wijd om
zich heen grijpt.
De
transgender-trend heeft, net als iedere andere, politieke, spirituele, culturele,
sociale, economische, psychologische tendens, uiteraard te maken met hoe mensen met elkaar praten. Ook al wordt dit nooit op
de juiste wijze eenvoudig en helder uiteengezet, het is de onvermijdelijke reaktie, van vele
jonge mensen, op de gebruikelijke liefdeloze wijze van communiceren, die, zogezegd,
zo oud is als de wereld.
Simpel
gezegd, heeft iedere vorige generatie altijd zijn eigen vorm van reaktiviteit en
kritiek gehad op de maatschappij, die daardoor, zogenaamd, zou zijn veranderd
en, zoals velen zichzelf en anderen zouden willen doen geloven, verbeterd. Niets is
echter minder waar, want onze gewoonte-getrouwe, ongevoelige, mechanische
manier van praten, is, door al het geargumenteer en strijd om de macht, nog
verder naar de achtergrond gedrongen dan voorheen.
Wij zijn ons
er helemaal niet van bewust, dat onze conventionele wijze van spreken – en daardoor
dus ook ons luisteren, ons schrijven, ons lezen en wat wij ons denken noemen –
wordt gekarakteriseert door dissociatie. De wijze waarop wij omgaan met taal,
wordt dus geheel bepaald door hoe wij praten.
Zelfs de
meest knappe koppen hebben geen enkele aandacht voor het tot dusver onbesproken
gebleven en dus steeds urgenter wordende feit, dat overal ter wereld, in iedere
gemeenschap en in elke taal, er op precies dezelfde wijze wordt gesproken. Ook al
heeft deze mondiale, traditionele wijze van spreken miljoenen slachtoffers,
niemand heeft zich hierover ooit echt kunnen bekommeren, omdat wij niet naar
onszelf luisteren, terwijl wij spreken. Het is dus zo, dat in de oppervlakkige gesprekken,
die overal gaande zijn, alleen de luisteraar luistert naar de spreker, maar de
spreker zelf, luistert nooit naar zichzelf.
Ook al kreeg
iedereen, in de meest ideale situatie, als kind, liefde en aandacht van z’n
ouders, niemand heeft aan z’n eigen kind luisterend spreken kunnen laten horen,
omdat het gigantische verschil tussen Ontlichaamde Taal (OT) en Belichaamde
Taal (BT), ondanks al onze duizenden oorlogen en conflicten, nog nooit boven de tafel is gekomen. Of we het
nou hebben over hippies, transgenders of gelovigen in transendentale meditatie
of scientology, het ging en het gaat altijd over onze terechte onvrede met OT.
Door de
gehele geschiedenis heen, hebben mensen elkaar onbewust, eindeloos, overheerst,
uitgebuit en belazerd, door – ook al noemde men het niet zo – te beweren, dat zij
de oplossing zouden hebben, voor de alle ellende, die, of we het nou toegeven of niet, door onze OT wordt
veroorzaakt. Onwillekeurig doen we elkaar geloven en geven wij – ondanks alle onze
mislukte pogingen – elkaar toch weer opnieuw hoop, dat er werkelijk een einde
zou kunnen komen, aan de het lijden van de mens.
Op z’n best
voorziet het transgenderisme in een kort ogenblik van BT, maar de onvermijdelijke
nadruk, die er wordt gelegd op taal, op allerlei nieuwe termen (cis, queer,
bisexualiteit, transsexualiteit, etc.), doet absoluut niets, wat betrefd het
stoppen van de conditionering met OT. Integendeel, in OT zijn wij altijd gefixeerd
en geobsedeerd gebleven door wat we zeggen, maar ook bezig gebleven met anderen
en daardoor altijd betrokken in een strijd.
Gezien
vanuit de mogelijkheid en noodzaak, om daadwerkelijk uit het kurslijf van OT te
stappen – en om dus niet slechts een vluchtig, toevallig en onwennig moment
van BT te beleven, maar om er vaardig en gelukkig mee voort te gaan – is het heel
opmerkelijk, dat genderdysforie wordt gekenmerkt door een gevoel van onvrede met
ons lichaam. In BT doen we wat aan de echte oorzaak van dysforie en ouders
zouden dit natuurlijk aan hun kinderen moeten leren.