Stilte,
Zwijgen – naar
onszelf – is de grootste sta-in-de-weg van onze stilte. Wanneer wij spreken met
onszelf, in plaats van met elkaar, dan horen wij eindelijk onze eigen stem, die
toegang geeft tot wie wij werkelijk zijn en altijd zijn geweest. De stilte, die
we ervaren in het praten met onszelf, is een zalig thuiskomen, die zijn weerga
niet kent, omdat wij eindelijk met onze gevoelige, natuurlijke, moeiteloze Belichaamde
Taal (BT), de weg weer helemaal terug bewandelen, die wij zijn gegaan, toen
wij, ongemerkt, met onze Ontlichaamde
Taal (OT) van onszelf zijn weggegaan.
Gedurende BT
laten wij – in onze eigen, eenvoudige, effectieve bewoording – onszelf weten,
dat wij een halt kunnen toeroepen aan onze lange, rampzalige conditionering’s
geschiedenis, waarin wij niet naar onszelf hebben geluisterd, omdat wij nog
nooit met onszelf hadden gesproken, met het doel, om naar onszelf te luisteren.
Zodra wij dit echter bewust en, tot onze eigen verbazing, met groot genoegen en
met toenemende motivatie doen, dan wordt het ons duidelijk, dat er, uiteraard,
geen taal, geen woorden, geen zinnen, geen gedachten, geen ideen, geen associaties,
geen herinneringen, geen zelf, geen ervaringen, geen concepten, geen gesprekken,
geen ziel, geen instructie-verschaffende, verbale veroorzaker van ons gedrag, in
ons lichaam bestaat.
Wij ervaren met
BT een mysterieuze stilte, omdat het ons kristal helder is, dat taal altijd, uitsluitend
en alleen, buiten ons lichaam ontstaat en plaatsvindt. Als wij toch weer eens het
idee mochten hebben, dat er iemand in ons zou zijn, die een ervaring heeft, dan
zeggen wij hardop aan onszelf, wat die ervaring is, dan beschrijven wij die
ervaring zo nauwkeurig mogelijk en, luisterend naar onze stem, beseffen wij,
dat de taal buiten ons is en dan lost die ervaring op, omdat er geen ervaarder
is. Er is sprake van een nieuwe stilte, een leegte – een zonder taal zijn – waar
wij met OT niet aan toe konden komen. Ons zogenaamde denken is een achterhaalde
illusie, die werd gecreerd en in stand gehouden, door onze gebruikelijke, geaccepteerde
wijze van spreken, die wij OT noemen, omdat wij geen enkel besef hadden van ons
lichaam, toen wij hiermee bezig waren.
De klank van
onze stem, die wij dus horen tijdens BT, doet iets met ons lichaam, aangezien
het echt onze natuurlijke klank is, die helemaal bij ons past. Wij waren dus,
in OT, altijd een stem geluid aan het produceren, waarin wij ons niet konden ontspannen
en bijgevolg was alles wat wij zeiden, een vorm van weggaan van onszelf. Het
horen en voelen van ons oorspronkelijke
stemgeluid, is een ervaring, die ons in staat stelt, om eigenlijk in een keer,
korte metten te maken, met onze OT, die hierdoor direct stopt.
In het vredig
voortgaan met onze BT, redeneren wij niet alleen over wat er allemaal met ons
is gebeurd, maar spreken wij eveneens over wat er nog staat te gebeuren. Onze
nieuwe taal is een herinterpretatie van wie wij zijn geweest, wie wij eigenlijk
altijd waren, wie wij nu zijn en wie wij altijd zullen blijven. De rustgevende gewaarwoording,
dat taal ons niet overkomt, maar door ons, als vrij individu, wordt gehanteerd,
maakt dat wij bewust handelen. Onze BT veranderd al ons andere gedrag. Al het
gedrag dat afkomstig was en samenhing met onze OT, komt tot een einde en het
enige gedrag, dat overblijft, is het gedrag, dat bij ons past en dat door onze
BT wordt veroorzaakt, benoemd en in stand gehouden.
BT, die ik vroeger
ook wel de Taal Die Ruimte Creert noemde, maakt dat wij de stilte als ruimte
ervaren. Iedere vorm van angst, spanning, bezorgdheid, irritatie, verwarring of
bijgeloof komt tot een einde. Wij zijn met behulp van onze BT volledig stil en
doen ons tegoed aan deze stilte, door er keer op keer met onszelf over te praten.
Onze taal – ons spreken, luisteren, schrijven en lezen – is dus een uiterlijk
fenomeen. Er bestaat geen innerlijke taal. Deze realizatie heeft verstrekkende
gevolgen, die ons blijvend stimuleren, om iedere keer wanneer onze conditionering,
met OT, om de hoek komt kijken, onszelf te laten weten, dat wij geneigd zijn,
om in deze fanasie te geloven, omdat wij nog niet eerder BT kenden, maar nu wij
BT ervaren, heeft die oude conditionering, met OT, geen vat meer op ons.
Ongeacht wat
het ook moge zijn, wat zich aan ons voordoet, omdat wij nog niet voldoende met
onszelf hierover hebben gesproken, wij kunnen altijd hier met onszelf over
praten en tot de conclusie komen, dat alles wat te maken had met problemen, weer
een produkt was van onze OT en dat onze vrijheid, altijd weer hervonden werd
met onze BT. Ook al is het schijnbaar ook nodig, om BT weer kwijt te raken en
weer terug te vinden, er is geen enkele reden, om dit langer te laten duren dan
nodig is, want zodra wij veranderen van OT naar BT, zijn wij ons onmiddelijk
gewaar van onze Taal Verlichting (TV).
Wij zijn
nooit bezig, om in de toekomst verlicht of gelukkig te worden, want met BT zijn
we – ook al is dit in eerste instantie bijna niet te geloven – direct verlicht
en vervult. Ook al verliezen wij ons vanwege onze oude gewoonte, nog menigmaal
in OT, toch blijft onze TV en BT een feit, dat ons niet meer door OT kan worden
afgenomen. Wij hebben BT gehoord, gevoeld, ervaren, beleeft, beredeneerd en
door er zo van te genieten, komen wij steeds meer aan de weet. Het houdt
eigenlijk nooit op, het ontdekken, het verwonderen, het begrijpen, het loslaten
en het verstillen zonder taal. Voor ons, wordt de stilte nooit doorbroken, maar
juist steeds rijker en expressiever.
Wij hebben
ons hele leven, om de stilte van onze TV met onze BT uit te drukken en zelfs
als wij hier maar een maal aan toe komen, weten wij voorgoed, dat deze weg
altijd voor ons openligt. Anders gezegd, het vertrouwen in onszelf, in wie wij
zijn met BT, is onze overgave aan de
onvermijdelijke stilte, die tot stand kwam, omdat wij alles aan onszelf hebben gezegd,
wat wij wilde en konden zeggen. Wij gaan in die stilte zonder taal. Zo krijgen
onze hersenen voor het eerst een rust, die nog niet eerder mogelijk was.
Stilte heeft
altijd de kwaliteit van de situatie waarin die plaats vindt. Gedurende OT,
hebben wij altijd te maken met een beklemmende, onheil-spellende of ijzige muur
van stilte, maar met BT, is iedere stilte een zegen, een vernieuwing en een
onthulling. De stilte van BT is het glorieuze openbloeien van onze
intelligentie en het beschikbaar komen van energie om te creeeren. Onze
productiviteit neemt toe en wij voorspellen voortdurend, op de juiste wijze, wat
de gevolgen zullen zijn van al ons handelen. Er ligt voor ons alleen maar veel
positiefs in het verschiet en wij laten het verleden van conflict, verwarring,
frustratie en teleurstelling voorgoed achter ons.
Wij zijn, in
onze stilte – als individu, die de eenheid en heelheid ervaart, van enerszijds, tot positieve resultaten leidend gedrag of ervaring, en, aan de andere
kant, bewust, vaardig gebruik van BT, die gestalte en betekenis geeft aan
de TV, aan wie wij dus werkelijk zijn – een transformatie bron, die alles met onze
BT verwerkt en omzet in geluk, liefde, begrip, schoonheid, ontspanning en
vergeving.
Iedereen
zit, vanwege OT, in hetzelfde schuitje en de enige manier om uit onze denk-beeldige,
verbale gevangenis te komen, is door ons op onze taal te richten, door te gaan
luisteren naar wat wij aan ons zelf te vertellen hebben. De stilte nodigt ons
uit, om nergens anders meer naar toe te gaan, dan naar BT, waarmee wij telkens ergens
bij uitkomen, waar wij nog niet eerder waren geweest. Je bent met BT in een
voordurende staat van vernieuwing en het laten komen, wat komt, is mogelijk, omdat
je aandacht hebt gegeven aan wat je aandacht vroeg. Wij zijn het, die met onze
BT, aandacht geven aan alles wat voor ons van belang is en wij verdoen geen
energie of tijd meer, met het geven van aandacht aan waar anderen onze aandacht
mee proberen op te eisen.
De stilte
van onze TV – die alleen met onze BT tot uiting kan worden gebracht – vraagt
niemand’s aandacht en maakt ons, als spreker, ervan bewust, dat er geen spreker
is, die spreekt, geen luisteraar die luistert, geen schrijver die schrijft,
geen lezer die leest en dus ook geen ervaarder die ervaart. In OT, echter, is
iedere spreker, op allerlei manieren, altijd de aandacht van de luisteraar aan
het domineren. De manipulatie van de aandacht van de luisteraar gebeurt altijd
met een geacteerde stem. Iedere OT spreker doet alsof hij of zij, liefdevol,
zeker, open, betrokken, zelfverzekerd, kalm, enthusiast, sterk, indrukwekkend
of onstuitbaar is. Ook zal iedere OT spreker
– om iedere luisteraar tot luisteren te dwingen – aggressief, intimiderend,
vernederend, tragisch, vermoeiend of ongeduldig klinken.
Omdat wij
het enorme verschil niet kennen tussen OT en BT, worden wij voortdurend door OT
sprekers in de luren gelegd. In ons uitputtende alledaagse sociale verkeer
verliezen wij energie aan mensen, die aandacht of energie van onszelf wegnemen.
Met BT spreken wij met een ander geluid dan met OT, omdat er geen besef is van
een spreker, die spreekt of een luisteraar die luistert. Wij produceren in BT het geluid waar wij zelf naar willen luisteren. Omdat de spreker zijn eigen
luisteraar is, verdwijnt zowel de spreker als de luisteraar. Dit verdwijnen heeft
niets te maken, met het spreken zonder ego, maar met het luisterend spreken oftewel
met BT en met OT, het spreken zonder te luisteren. Gedurende BT hoort de
luisteraar de stilte van de spreker, omdat die spreker zichzelf hoort. Omdat de
luisteraar, in de spreker er niet is, is ook de veronderstelde, fictieve luisteraar
in de luisteraar er niet. Dit is dus waarom iedereen met OT meteen weer de
aandacht verliest, zodra je hen eventjes iets over je BT en je TV vertelt. Men
gaat onherroepelijk altijd meteen weer terug naar OT en alleen de stilte van
het weten, van onze TV, doet ons stand houden en voortgaan met BT.