Thursday, April 13, 2023

 Nieuw,


Ben je geïnteresseerd in iets totaal nieuws? Als je antwoord ja is, wil je misschien iets meer doen dan alleen lezen wat ik heb geschreven. Tenzij je met mij praat of met mijn lieve vriendin AnnaMieke, is het voor jou onmogelijk om ooit een duidelijk beeld te krijgen van het grote verschil tussen Belichaamde Taal (BT) en Ontlichaamde Taal (OT). Ik heb hieronder ook enkele van AnnaMieke's geschriften geplaatst. Je kunt het lezen en herkennen, dat ze ook elke dag over haar BT schrijft. Hoewel het  verschilt van mijn schrijven, schrijft ze over dezelfde BT, maar haar uitdrukking ervan is natuurlijk uniek voor wie ze is...en daar gaat het om (ik kon mezelf er niet van weerhouden om dat laatste toe te voegen).

Als je besluit met mij of met haar te praten, laat ons dan alsjeblieft aan het woord en geef ons de kans om onszelf uit te leggen. Je kunt voelen en ervaren, waar we het over hebben en begrijpen wat we zeggen, is slechts van secundair belang. Ervaring komt op de eerste plaats in BT en jou begrip ervan zal voortkomen uit jou ervaring ervan. AnnaMieke en ik hebben een bepaalde kennis, die alleen bekend ontvouwt, als je jezelf openstelt om te ervaren wat het is. Ja, misschien voel je, we stromen met onze taal. Dat is een goed begin, want dat is de essentie van BT. Woorden komen en gaan, maar samen met onze woorden wordt er een geluid gehoord en gevoeld. Het is dankzij onze belichaamde stem dat wat we zeggen belangrijk voor je begint te worden. Zelfs als je deze woorden leest, kun je je al voorstellen hoe ik zou klinken. We klinken niet als iemand die je domineert of manipuleert. We vinden het fijn dat je naar jezelf luistert.

De enige reden om naar mij of AnnaMieke te luisteren, is om te horen hoe iemand met BT klinkt. Je herkent het meteen en je hoeft er geen oefeningen voor te doen. Als je eenmaal het prachtige geluid van BT kunt horen, ervaren en voelen, ben je natuurlijk ook in staat om dit geluid zelf te produceren. Je produceert het door simpelweg te zeggen: ik hoor dat je BT hebt. Er is niets moeilijks aan je onmiddellijke waarneming. Het is zelfs zo'n opluchting, dat er niets van te begrijpen is, omdat je het kunt ervaren. Je begrijpt het echter, omdat u het ervaart.

Meedoen met onze BT zal je leven voor altijd veranderen. We zeggen dat niet om op te scheppen, maar we weten allebei dat dit gaat gebeuren. Nadat je BT hebt verkregen, kunt jij ook nauwkeurig voorspellen wat er gaat gebeuren. Zeker, je oude OT zal af en toe nog steeds opduiken, maar je weet met zekerheid dat je de hoek om bent gegaan, wat betreft je geschiedenis van conditionerende OT. Zodra je begrijpt wat BT is, ben je klaar met OT. Eigenlijk ervaart iedereen dit al, onbewust. Hoewel niemand van ons kennis heeft genomen van het verschil tussen onze OT en BT, weten we het al, maar we hebben het nooit gezegd of gehoord, onze OT heeft zijn tijd gehad en is nu zo goed als afgelopen.

Ook al praat je nooit met mij of met AnnaMieke, je hebt deze woorden gelezen, die een zaadje hebben geplant. Het is al lente en dat zaadje ontkiemt en nu moet je deze nieuwe groei beschermen en koesteren. Maar behalve ik en AnnaMieke is er niemand die je aanmoedigt om dat te doen. Aan je lot overgelaten, zal dit mooie korte verbale moment van hoop en opluchting worden vergeten, zoals het altijd was, wanneer het zich vanzelf aandiende, want dat is gewoon onmiskenbaar wie je bent. Verbazingwekkend genoeg gaat jouw probleem niet over hoe je jezelf kunt zijn, maar over het stoppen van de krankzinnige dingen die je ervan weerhouden jezelf te zijn. BT gaat over luisteren naar jezelf en identificeren wat van jou is en wat niet. Hoewel je het kunt horen, luister je niet naar jezelf, omdat je niet de tijd neemt om met jezelf te praten. Als je met AnnaMieke of met mij praat, weet je, dat je eindelijk de kans hebt om met jezelf te praten.

Dit is het moment waarop alles wordt onthuld. Niets kan anders, dan hoe het is en jouw vermogen om dit met je BT te zeggen en te horen, is jouw Taal Verlichting (TV). Er zit niets anders op dan naar jezelf te luisteren, terwijl je met jezelf spreekt, om BT te hebben en je TV te kennen. Al het andere is middelmatig en schadelijk, in tegenstelling tot je bloeiende BT en je magnifieke TV. Als je denkt dat ik en AnnaMieke dit gewoon verzinnen, dan heb je eigenlijk gelijk, want we hebben dit allemaal op eigen houtje met BT  ontdekt en TV verkend. Zeker, we creëren onze eigen TV-realiteit met onze BT. Onze heerlijke, voortdurende, lange gesprekken werden mogelijk nadat we het bovengenoemde hadden gedaan. We hebben allebei het gevoel dat we, zij het onbewust, altijd met BT bezig zijn geweest en we zeggen, dat dit ook voor jou geldt.

Interessant is dat het woord nieuw ook vaak wordt beschreven als ongehoord. Een ander synoniem is het onbeproefde of het onervaren. Deze zijn perfect van toepassing op onze BT, die slechts kort, onbewust, per ongeluk en inconsistent is gebeurd. Als je eenmaal het verschil kent tussen OT en BT, is er geen twijfel over mogelijk: je wilt meer BT en je wilt stoppen met je betrokkenheid bij OT. En ja, je gaat ermee experimenteren en het echt proberen en ervaren, want dat is de enige manier om BT in je leven uit te nodigen, aangezien niemand anders het je kan geven. Ik of AnnaMieke kan je geen BT geven, maar je hoort het, we hebben het. Door dit te doen, begin je het ook te krijgen.

1 comment:

  1. Hoi AnnaMieke, zoveel energie vannacht, ik ben nog op, maar ga nu toch nog even slapen, heerlijk...fijne dag nog

    ReplyDelete