Wednesday, October 18, 2023

 

Ervaring,

 

Ik heb zojuist iets gedaan, wat ik maar heel zelden doe. Elke keer, als ik met een nieuwe titel voor dit schrijven kwam, bleek dat ik die titel al eerder had gebruikt. Ik herlas dus daardoor vier van mijn vorige teksten en raad iedereen aan, om die teksten alsnog of nog eens te lezen, want ze zijn echt fantastisch. Ik wist niet dat ik zo goed kon schrijven. Ik moest ook zo lachen, om mijn stijl, die zo recht voor z’n raap is.

 

Ik ben van plan om binnenkort wat videos te maken,  waarin ik hardop uit eigen werk voorlees. Maar, als je nieuwsgierig bent, over welke teksten ik het heb, dan kun je het gemakkelijk opzoeken. Als je in dat vakje, links bovenaan, het woord betekenis, altijd, nu of opnieuw invult, dan verschijnt die tekst, die ik net met zoveel genoegen heb gelezen. Het is zoiets totaal anders, dan wat anderen zeggen of schrijven, want ik schrijf en spreek vanuit mijn eigen ervaring.  

 

Ook las ik zojuist even het nieuws. Biden is in Israel. Hij gaf Netanyahu een hug en zei: we hebben veel dingen te overwinnen. Dingen??? Kom op man! Hij gelooft schijnbaar, dat hij de realiteit kan verzachten, door niet het woord problemen in de mond te nemen.  Ik sta heel anders in het leven. Ik heb geen enkel probleem meer, om te overwinnen, want ik heb ze allemaal verwoord, onderzocht en opgelost met mijn Belichaaamde Taal (BT). Ja, ik beweer dus, dat iedereen dit kan, maar het is onmogelijk, om BT te hebben zolang wij nog ons nog identificeren met een of ander geloof. BT is geen geloof of ideologie, maar een mogelijkheid, die in mijn leven werkelijk is geworden. Als je mijn teksten leest, dan kun je daar niet om heen en kun ook niet langer blijven beweren, dat jou geloof of ideologie, je helpt, om een gelukkig leven te leven.

 

Jou ervaring is belangrijker, dan jou uitleg van jou ervaring, omdat je nog steeds alles geneigd bent te interpreteren vanuit Ontlichaamde Taal (OT). Het is dus jou gebruikelijke omgang met taal, die bepaalt wat voor betekenis jij geeft, aan jou eigen ervaring. Simpel gezegd, is jou ervaring onbelangrijk en leef je een zinloos leven. Je kunt wel bij hoog en bij laag blijven beweren, dat wat jij ervaart toch wel degelijk belangrijk is, maar als ik luister naar de klank van je stem, terwijl je spreekt, dan hoor ik alleen maar jou angst, strijd, pijn, woede, verdriet en onmacht. Jij wilt niet en jij kunt niet naar mij luisteren, omdat ik, tijdens het spreken, een geluid produceer, waarvoor jij je hebt afgesloten. Het erkennen van dit feit, is jou enige kans, om BT te hebben. Je hoeft niet te blijven doen wat je al hebt gedaan en waarvan je de negatieve resultaten al kent. Jou ervaring is nieuw.

 

Met voortgaande BT is jou uitleg van jou ervaring net zo belangrijk als jou ervaring zelf, omdat jou taal dan niet langer, jou ervaring verstoord, onzichtbaar maakt of uitschakelt. Je bent eraan gewend om OT te hebben en om te geloven, dat iets jou ervaring zou zijn, wat in werkelijkheid helemaal jou ervaring niet is. Jou authentieke ervaring kan zich pas kenbaar maken, als jij bent opgehouden met jou drammerige OT. Als jij dus, op dit moment, echt eventjes stil staat bij jou eigen ervaring, dan houdt je OT ook eventjes op en dan ervaar en zeg je iets nieuws over wat je beleeft.

 

Je kunt dus, op ieder moment, jou ervaring opnieuw interpreteren – met jou BT – en nieuwe betekenis geven aan jou leven. Er is geen sprake van, dat jij dit zou fantaseren, want jij luistert immers naar jezelf en je hoort je eigen ervaring van welbevinden in jou BT. Taal is niet langer iets, dat, onvrijwillig, zomaar, met je gebeurd - je zogenaamde mind - maar iets wat jij bewust, vrijwillig en daardoor dus vaardig doet. OT is mechanisch, onbewust, onnatuurlijk en bovenal incorrect taal gebruik, dat tot niets anders dan calamiteiten leidt.

 

Als wij slechts het woord ervaring beschouwen – in plaats van onze eigen directe ervaring – dan zijn we er meteen aan herinnerd, dat we altijd goede of slechte, diepe of oppervlakkige, voortdurende of plotselinge, dezelfde of nieuwe ervaringen hadden. In OT is onze taal nooit afgestemd op onze ervaring en daardoor voegen wij voortdurend het verleden bij wat wij nu ervaren. Alleen in BT zijn wij werkelijk in staat, om woord bij daad te voegen en om onze ervaring als nieuw te blijven beschouwen, vanwege ons kundige, waardige, zekere, heldere taalgebruik.  

No comments:

Post a Comment