Bevrijding,
Tijdens de
bezetting, hield je je nog bezig met je Ontlichaamde Taal (OT), maar kort na de
bevrijding, kort nadat je eindelijk het verschil bemerkte tussen je OT en je
Belichaamde Taal (BT), werd je - door jezelf - vrijgelaten en kon je van je Taal Verlichting
(TV) genieten met je BT. Je hebt tijd nodig om te herstellen van je
gevangenschap en van de martelingen, die je hebt doorgemaakt, maar al het leed
ligt nu geheel achter je.
OT is nog
nooit benoemt en als zodanig samen met BT erkend. De radicalizering van
studenten op universiteiten vindt altijd plaats vanwege OT, die ongemerkt
overal nog steeds de voertaal is. Zoiets zou nooit of te nimmer hebben kunnen
gebeuren, indien wij BT met elkaar zouden hebben. Dit is realistisch, maar niet
idealistisch. We doen het, of we doen het niet en we kunnen het doen, of we kunnen het nog niet en daar is het begin.
Met OT valt
er uiteraard ook helemaal nooit iets te de-radicaliseren en wordt alles alleen maar
erger. Het proces waarbij een persoon of groep in toenemende mate opvattingen
ontwikkelt, die op gespannen voet staan met, of zelfs haaks staan op, de
democratische rechtsorde, heeft, of we het nou willen geloven of niet, te maken
met onze gebruikelijke wijze van spreken. Zowel als persoon of als groep
verbinden wij dus in steeds mindere mate , consequencies aan ons gedrag, met
name aan onze mondelinge en schriftelijke uitingen. Dit wordt eveneens in de
hand gewerkt, door de anonimiteit van de zogenaamde sociale media.
Wanneer wij
het hebben over polarisatie, extremisme of terrorisme, dan hebben wij het,
onbewust, over een wijze van spreken, die die fenomenen voortbrengt en in stand
houdt. Wij kennen het verschil nog niet tussen OT en BT en daarom hebben wij
totaal niet in de gaten, dat de OT, waar wij ons dagelijks mee
bezighouden, er de oorzaak van is, dat alles
elke keer weer escaleert.
In BT is er
geen enkele sprake van polarisatie of escalatie, omdat wij niet langer keer op keer op hol
slaan door ons belachelijke geloof in het hebben van innerlijke taal, of in,
wat wij dus geneigd zijn, om wij-zij-denken te noemen. Het zogenaamde hoog
oplopen van spanningen tussen groepen, gebeurd, omdat wij, als deelnemers van
deze groepen, de weg met onszelf kwijt zijn. Als wij de overgang van OT naar BT
beleven, dan ervaren wij, voor het eerst, de bevrijding van de groep en onze
individuele vrijheid. Het is niet polarisering, die tot radicalisatie leidt,
maar OT.
Een ander
verschijnsel van OT is extremisme, waarin een persoon of groep bewust de wet
overtreedt, om zogenaamd trouw te blijven aan zijn of haar idealen. Bij
extremisme wordt dus heel duidelijk de wet overtreden en is er sprake van een
strafbaar feit. Indien wij gaan kijken en luisteren naar de oorsprong
vanwaaruit deze criminele handelingen tot stand komen, dan heeft dat helemaal
niets te maken met – zoals vaak wordt beweerd – een of ander geschrift, maar
met hoe er met elkaar werd en wordt gesproken. Net als bij polarisatie is ook
extremisme het gevolg van onze gemeenschappelijk in stand gehouden en nog nooit
eerder benoemde OT.
Ook zullen
wij onszelf er ooit rekenschap van moeten geven, dat de rechtvaardiging en de
achterliggende belofte van OT, een verwijzing is naar de zogenaamde bevrijding,
die polarisatie, extremisme of radicalisatie ons zou gaan geven. Dit is natuurlijk een totale leugen, die OT in stand heeft gehouden, omdat het hoop gaf op iets beters, wat altijd in de toekomst zou liggen. Het moment van nu, waarin wij altijd met onze OT zijn blijven strijden, werd altijd opgeofferd voor de toekomst, die nooit BT heeft opgeleverd. Iedereen die
hierover met BT weet te spreken, komt echter tot de conclusie, dat het ideaal van onze bevrijding slechts een lucht-kasteel was, omdat duurzame bevrijding – van het
individu – slechts alleen kan plaats
vinden, indien hij of zij, zijn of haar eigen taal op zodanige wijze weet te gebruiken, dat de
eigen ervaring op de juiste wijze kan worden kenbaar gemaakt.
Radicalisering
is het onvermijdelijke gevolg van OT, onze onbewuste, geconditioneerde taal,
waarin wij, als individuele spreker, niet naar onszelf luisteren en slechts
bezig zijn, om altijd naar anderen te luisteren of om hen, op de een of andere
manier, naar ons te doen luisteren. Uiteraard is de radicalisatie een proces,
waarin jaren van dwangmatige OT, is gaan bepalen wat voor ons de zogenaamde
werkelijkheid is. Er is dus wel degelijk een zeer herkenbaar patroon.
Simpel
gezegd, wil iedereen in OT de aandacht krijgen en doet iedereen wat hij of zij
kan, om die aandacht te krijgen. Het maakt niet uit, of we nou aandacht van
anderen afdwingen met onze erbarmelijke slachtoffer’s rol of met onze
grandiositeit en arrogantie, het feit blijft, dat in onze gewone wijze van
spreken, er altijd sprake is van een strijd om de aandacht, die wel moet
escaleren, zodat kan blijken, wie de winnaar en wie de verliezer is, wie dus de
macht heeft – en wie anderen mag bedreigen – en wie beleefd, gehoorzaam moet volgen
– wie dus schijnbaar onbelangrijk of onwaardig is en wie niets te vertellen
heeft – waarnaar niemand luistert. Er is nog nooit bewuste aandacht gegeven –
vanuit onze voortgaande BT – aan de OT, die in iedere maatschappij, de
hierarchie in stand houdt. Als wij dat doen, vindt er onmiddelijke bevrijding
plaats, omdat wij niet meer op of neer kijken naar anderen.
Onze bevrijding van OT is alleen waarneembaar voor zoverre wij nog aan het wennen zijn
aan onze BT, want zodra onze BT begint door te stromen, dan vinden wij onze BT heel
normaal, maar OT vinden we dan abnormaal. Ook onze TV, die in de eerste
instantie, bij het voortgaan van onze BT, iets heel wonderlijks en bijzonders
is, wordt, op den duur, onze alledaagse ervaring, waarbij iedere wending naar
OT ons direct en zonder enige moeite opvalt en ons weer op BT doet afstemmen. Wij
zijn ons er echter voortdurend van bewust, dat onze bevrijding van de OT, door
ons wordt bewerkstelligd en dat voelt zo goed.
Onze bevrijding wordt dus niet slechts een keer per jaar, maar iedere dag gevierd met onze BT. Ook is het voor hen, die automatisch, vanuit de conditionering, gewoonte-getrouw, verder zijn gegaan met hun op-angst-gebaseerde OT, van enorm groot belang, om eindelijk eens te erkennen, dat ze – zonder dat ze dit ooit eerder konden begrijpen – eigenlijk al die tijd ondergedoken hebben gezeten en zo hebben kunnen overleven. Bij het hebben van BT, in plaats van OT, komen zij heel schuchter en voorzichtig weer voor de dag, uit hun schuilplaats. Onze bevrijding met BT is eerst overweldigend en bijna niet te geloven, maar het is echt waar en langzaam wennen wij eraan.
Als je naar mijn You Tube channel gaat, naar maximuspeperkamp-hw8sw, dan kun je me dit horen voorlezen met nog wat commentaren.
No comments:
Post a Comment