Gevoel,
Wat is het
toch heerlijk, om te kunnen zeggen en schrijven wat ik wil en om te weten en te
ervaren, dat wat ik heb gezegd en geschreven, eer doet aan mijn werkelijke gevoelens. Er is zich zo’n prachtige
resultaat aan het ontvouwen, waar ik nog steeds versteld van sta, over hoe dit
alles blijkbaar werkt.
Vandaag begrijp
ik een nog tamelijk onderbelicht aspect
van mijn Belichaamde Taal (BT), waarover ik nog niet zoveel heb gezegd of
geschreven. Het gaat om het kwetsbare, kostbare feit, dat gedurende BT wij daadwerkelijk
vanuit ons gevoel spreken. Gek genoeg is het spreken met gevoel een
vaardigheid, die maar zeer weinig mensen schijnen te hebben.
In onze
gebruikelijke gevoels-arme Ontlichaamde Taal (OT), zijn wij tot niets anders in
staat, dan maar weer keer op keer te doen alsof we met echte, ware gevoelens
spreken en onze beleefde, dweepende, volgzame, gehoorzame, verplichte, ongeduldige,
snel-afgeleide, zogenaamde luisteraars, doen het ook slechts voorkomen, alsof
wij zeer openhartig, persoonlijk, recht voor z’n raap, authentiek en dus gevoelig
zouden zijn, terwijl alles altijd is geacteerd.
Emotioneel geblokkeerde,
ontevreden mensen zijn, tot op de dag van vandaag, diep onder de indruk gebleven
van allerlei zelf-ingenomen, zogenaamd gepassioneerde, aandacht-eisende beroemdheden,
die het zich schijnbaar kunnen veroorloven
en die ervoor worden betaald, om hun gevoelens te uiten, die dan weer, precies
de kern raken, van waar wij – de luisteraars – als sprekers nooit aan toe
komen.
Anderen lijken
altijd beter in staat, om te zeggen waar het op staat of waar het werkelijk om
gaat, maar vanwege onze onbewuste deelname aan OT, heeft helemaal niemand in de
gaten, dat al onze gevierde, belangrijke persoonlijkheden, niets laten zien van
wat ze nou eigenlijk echt voelen, laat staan dat ze daar eens eerlijk over
zouden kunnen praten. We houden ons ongemerkt allemaal hoofdzakelijk met OT
bezig, omdat we geen enkel besef hebben, van hoe het voelt, om vanuit ons gevoel
te praten.
In OT, doen
we onwillekeurig allemaal alsof de wijze waarop er over onze emoties wordt gesproken,
een kwestie is, waar sommigen nou eenmaal begaafder in zijn dan anderen. Daarom geven we het op,
om over eigen gevoelens te praten en laten wij het over aan wel-bespraakte,
gestudeerde, overdonderende, afleiding-verstrekende anderen. Wij doen net alsof
we de gevoelens, die door anderen worden geuit, waarderen, terwijl er in
werkelijkheid niets wordt gezeg over hoe wij ons nou eigenlijk zelf voelen.
We weten
eenvoudigweg niet, hoe wij onze echte gevoelens verbaal kunnen communiceren en
kijken daarom op naar charismatische figuren, die alleen maar goed zijn in het
doen alsof zij hun eigen en ook onze gevoelens uiten. De enige spreker, die zijn
gevoelens kan uiten, is hij of zij die BT heeft. En, de enige persoon, die dit
weet en die, zoals ik, hierover eenvoudig en begrijpelijk kan spreken of schrijven,
is iemand, die z’n Taal Verlichting (TV) heeft ontdekt en die zodanig over gevoelens
spreekt, dat woorden gevoelens verhelderen, in plaats van verdringen.
In OT gaat
wat wij werkelijk ervaren – en dus voelen – volledig verloren, omdat gewichtige,
diepzinnige, ludieke, betekenisvolle, zogenaamd intelligente woorden ten koste
gaan van wat wij echt beleven. Het is overduidelijk dat wat wij zeggen of
schrijven – de inhoud – ogenschijnlijk altijd belangrijker is dan de manier
waarop wij het zeggen of schrijven en bijgevolg komen onze gevoelens mondjes-maat,
op een gekunstelde manier naar buiten. Of het ligt er allemaal te dik bovenop,
of we doen net alsof het ons weer niets kan schelen en lachen we er op los,
want het is toch allemaal zo boeiend en amusant.
Spreken met
gevoel is eigenlijk heel zeldzaam. Dat is waarom, ook al hebben we een moment van BT, het
niet voort kan duren en ons kan tonen wat werkelijk voor ons en anderen van
belang is. Cults onstaan altijd rondom het spreken met gevoel. We geven er mooie namen aan zoals, spiritualiteit, psychologie,
meditatie of philosophie, maar niets van wat wij tot dusver hebben ondernomen
heeft geleid tot het voortgaan van BT. Integendeel, alles wat we zeggen te
weten, heeft ons ons gevoel doen vergeten. Er is altijd een grote overwaardering
geweest voor wat iemand weet en een enorme onderschatting van wat we kunnen
voelen en wat we dus bedoelen.
Uit het
voorafgaande wordt duidelijk, dat er altijd een conflict is gebleven, tussen
wat we zeggen te weten en wat we nog steeds voelen, omdat we het niet kunnen
vergeten. We ervaren nog steeds onze emoties, ook al zijn wij niet in staat om
hier eerlijk en voortdurend over te spreken. Onze omgang met taal is bijna
uitsluitend gericht op strijd, omdat wij het hoofd proberen te bieden aan de
continuatie van onze negatieve emoties, terwijl we dus maar pretenderen, dat we
positieve gevoelens hebben. Er is bij OT – en dus bij het bijna constant hebben
van negatieve emoties – een onvermijdelijke reactiviteit gaande, die iedereen
of defensief, terughoudend en dus eigenlijk angstig maakt, of juist heel
extrovert, dominant, assertief, explosief of expressief maakt.
Niemand weet
van BT, waarin we onze gevoelens op een positive en gebalanceerde manier kunnen
verbalizeren. Er heerst daarom ook een algemeen aanvaard besef, dat wanneer iemand
emotioneel zou zijn, het altijd zou gaan om iets negatiefs, wat natuurlijk
volslagen onzin is. Anderzijds, is onze emotionele nuance iets dat wordt
ontkend door al onze oppervlakkigheid en bijgelovigheid. Men heeft het vaak
over wat er wel of niet gezegd zou mogen worden, maar er ligt een groot taboe op
het praten vanuit ons voortdurend veranderende gevoelsleven.
BT is de
taal van onze levendigheid, waarin we in de flow van onze positieve gevoelens
kunnen blijven. Zodra iemand echter ook maar iets laat merken, van wat hij of
zij echt – dus in positieve zin – voelt, dan gaan anderen daar meteen met hun
ongevoeligheid weer overheen en doet men het voorkomen, alsof er een soort competitie
gaande moet blijven tussen hoe wij ons voelen, want, onbewust, voelen wij ons
allemaal, vanwege onze bijna voortdurende deelname in OT, emotioneel zwaar ondervoed.