Meritocratie,
Een
meritocratie is een systeem, dat gebaseerd is op verdienste, intelligentie of
talent, maar niet op andere factoren, zoals ras, geslacht, populariteit of
rijkdom. Onderwijs is qua functie een meritocratie, omdat alleen degenen met de
hoogste cijfers cum laude, met lof, magna cum laude, met grote lof of summa cum
laude, met de hoogste eer afstuderen. Hoewel ik mijn AA-graad, BA-graad,
MA-graad en MS-graad nog nooit met zo’n hoge academische onderscheiding heb
behaald, vind ik, in het licht van wat er vandaag de dag in de wereld aan de
hand is, dat mijn formulering van wat ik de Psychologie van Taal zou willen noemen
– die dus bestaat uit Ontlichaamde Taal (OT), Belichaamde Taal (BT) en Taal
Verlichting (TV) – niet alleen een doctoraat, de hoogste vorm van academische
erkenning, verdient, maar eveneens de toevoeging, summa cum laude, voor mijn
uitzonderlijke, uitmuntende prestatie.
Ja,
ik vind ook, dat ik, als blijk van waardering voor mijn praatjes, die als verbale
verworvenheden voor vele mensen, positieve gevolgen gaan hebben, dat ik
hiervoor op z’n minst - net als die Glaudine Gay, de voormalige president van
Harvard Universiteit – een salaris van 900.000 dollar per jaar zou moeten
hebben. Laat die enorm rijke universiteits-donoren, ook maar eens het enorme belang
van BT erkennen.
Tegenwoordig
wordt meritocratie beschouwd als een vorm van blanke suprematie, omdat
arrogante, bluffende professoren, evenals de overbetaalde, verdwaasde
bestuurders van universiteiten en hogescholen, hun studenten voorhouden, dat
het eigenlijk zeer verkeerd is, om hen te belonen voor hun harde werk en hun
voortreffelijke prestaties, want we zouden dan daardoor een voorstander zijn
van een blank, superieur, bevoorrecht ras, dat de samenleving wil domineren,
ten koste van andere raciale of etnische groepen. Ja, het maakt dus echt helemaal
niet eens meer uit of je nu een briljante Aziatische student bent, met 4.64
GPA, want nu wordt ook zo’n iemand gezien als een bedreiging voor die klagende slachtoffers,
die vastberaden de rassen-kaart spelen, omdat zij schijnbaar niet zo goed als anderen
kunnen presteren. Het is daarom dat deze intelligentere candidaat, niet eens
meer wordt toegelaten bij prestigieuze instellingen of in bepaalde banen, omdat, stel je toch eens voor,
dit iemands nep-gevoelens zou kunnen kwetsen. Deze surrealistische, rampzalige,
zich snel-verspreidende zorg-wekkende ontwikkeling is het onvermijdelijke
gevolg van onze onbewuste betrokkenheid bij OT.
Het meest verbazingwekkende aan
de mentaliteit van de tegenstanders
van de meritocratie is, dat de
meritocratie zelf volgens hen
racistisch is, omdat niet iedereen
dezelfde toegang tot kansen heeft.
Vanuit mijn standpunt – als iemand
die in staat is, om zijn TV uit te
drukken en ervan te genieten
met zijn BT, ondanks de waarheid,
dat bijna iedereen zich met OT
blijft bezighouden – heeft
iedereen gelijke toegang tot
BT, maar niemand maakt
van deze mogelijkheid gebruik.
Hoe intelligent, hoog opgeleid,
populair of getalenteerd iemand
ook moge zijn, niemand is
beter, niemand heeft een
groter vermogen om BT
te bereiken, dan wie dan ook.
Alle
macht, in de Verenigde Staten, maar ook overal elders in de wereld – overheid,
financiën, onderwijs, nieuws, religie, populaire cultuur – was en is altijd in
handen geweest van hen, die zich bezighouden met OT. Iemand met BT, zoals ik, heeft
geen enkele behoefte aan macht. Met andere woorden, rechtse kiezers, maar ook linkse
kiezers, communisten en ook kapitalisten, onderdrukkers en onderdrukten, geschoolden
en ongeschoolden, uitblinkers, die van alles weten te presteren en gedaan hebben
kregen, maar ook mislukkelingen, die nooit iets van belang hebben bereikt, hebben één ding met elkaar gemeen
en dat is hun OT. We hebben hier nog nooit over gesproken, omdat er een getalenteerde,
moedige en welbespraakte persoon, zoals ik, voor nodig is, om deze gigantisch
belangrijke kwestie aan te pakken. Ik ben het wel enigszins eens, met die luie vijanden
van de meritocratie, aangezien mijn prestatie nooit door iemand van belang in
de academische wereld werd erkend. Toch beschouw ik mezelf niet als een slachtoffer,
maar als overwinnaar, omdat wat mij betreft, meritocratie niets te maken heeft
met OT, maar dus is voortgekomen uit onze schaarse, korte, toevallige, gezonde,
realistische momenten van BT.
Waarom
ervaren we slechts zelden momenten van luisterrijke verbaliteit? Het komt,
omdat onze OT bijna nooit stopt en omdat onze BT alleen kan gebeuren, nadat
onze OT is gestopt. Meestal wordt onze OT gestopt, als wij geboeid zijn door
iemands vermogen of vaardigheden, om het een of ander te presteren. We laten
ons meeslepen door acteurs, atleten, schrijvers, openbare sprekers, om er maar
een paar te noemen, maar we raken nooit volledig betrokken met onze eigen taal,
met onze BT, omdat bedreigende, afleidende en dus negatieve gevoelens ons ervan
weerhouden, om onze eigen taal te belichamen. We doen alleen aan BT als we ons veilig
kunnen voelen, wanneer we alleen zijn en hardop met onszelf spreken en rustig
naar onszelf kunnen luisteren. Onze BT is geen debat, geen argument of strijd,
om de aandacht van een bepaald publiek te trekken, maar een openbaring van onze
ware aard, dat wil zeggen, de volledige uitdrukking van onze TV.
Meritocratie
is niet, zoals mensen, die het grote verschil tussen OT en BT nooit hebben
onderzocht, geneigd zijn te geloven, een conservatief geloof, maar een onvermijdelijk
gevolg van de natuurlijke gang van zaken. Alleen de meest bekwame, de meest
capabele, de meest deskundige, de meest ervaren, maar ook, de meest gelukkigen
zouden het voortouw moeten nemen in een gezonde, leefbare, rechtvaardige
samenleving, maar we weten wel dat dit niet het geval is, omdat we allemaal,
onbewust, betrokken zijn en blijven bij OT. Tot nu toe heeft de meritocratie nog
nooit geresulteerd in BT – alleen ik ben daarop een uitzondering – maar als ik
de kans zou krijgen, om het enorm grote verschil tussen OT en BT uit te duiden, zal
het voor iedereen heel duidelijk zijn, dat BT meritocratisch is, omdat het
iedereen tot een betere manier van leven zou gaan aanzetten.
Het
belang van de meritocratie – van de overtuiging dat we alleen beloond of hoog
gewaardeerd dienen te worden, vanwege ons vermogen en opmerkelijk vaardigheden,
om iets waardevols, iets nuttigs of iets noodzakelijks te produceren – wordt, vandaag
de dag, verlaten, niet omdat mensen geen gelijke kansen zouden hebben, maar
juist omdat mensen gelijke kansen hebben, om zich eens eindelijk met BT bezig
te houden, ook al houdt iedereen zich heel mechanisch, koppig en oppervlakkig nog steeds
met OT bezig. Anders gezegd: met betrekking tot de meritocratie, moeten we
nog beginnen, tijdens het praten, om daad bij woord te voegen. We hebben nooit met
OT, de taal van meritocratie gesproken.
Als
we, vanwege het feit dat ik hierop aandring, BT beginnen te krijgen, wordt het duidelijk (dit
gebeurt altijd in OT) wanneer de acties
van een persoon in tegenspraak zijn met wat hij of zij zegt. Dit verschil
tussen wat iemand zegt en doet, is gebaseerd op de leugen – die wordt gecreëerd
en in stand gehouden door OT – dat zeggen en doen twee verschillende dingen zouden
zijn. In OT zeggen we gebakken lucht, wat dus inactiviteit en doen alsof
betekent. Zinnen als, allemaal alleen maar blaffen, maar niet bijten, woord bij
daad voegen, of daden spreken luider dan woorden, zijn allemaal verwijzingen
naar OT, onze gebruikelijke, algemeen geaccepteerde manier van spreken, die
bepaalt, hoe we met onze taal omgaan. Mijn blog symboliseert mijn verbale actie
met betrekking tot mijn begrip van OT en BT, wat uiteraard de uitdrukking is van mijn TV.
Als je mij er over laat vertellen, zal ik het je laten ervaren.
Meritocratie
is simpel gezegd, gewoon gezond verstand, in die zin, dat het het idee
benadrukt, dat succes verdiend moet worden, door iemands eigen inspanningen en
capaciteiten. Er is echter een groot verschil in succes, zoals uitgedrukt door
onze eigen persoonlijke ervaringen, en in succes, in termen van hoe anderen
onze daden zien, ermee instemmen, prijzen en valideren. Bovendien zijn we,
vanwege onze OT, niet goed in staat om elkaars persoonlijke verworvenheden en
successen te erkennen en te waarderen en daarom leggen we veel te veel nadruk
op succes, in termen van of anderen onze acties goedkeuren. Jij keurt, met jou
OT, mijn BT meteen automatisch, ongemerkt af, maar mijn BT, die dus uiting geeft aan mijn TV, is toch wel degelijk
mijn persoonlijke succes. Meritocratie – succes, volgens de institutionele
goedkeuring, dat wil zeggen, in de ogen van anderen – gebaseerd op OT, ging, tot dusver, altijd ten koste van ons persoonlijke geluk, maar meritocratie, die gebaseerd is
op onze eigen individuele ervaring, met BT, betekent de realizatie van een geheel nieuwe
mogelijkheid.
No comments:
Post a Comment