Hierarchie,
Ik wil ineens
weer iets in het Nederlands schrijven. Het gaat natuurlijk over mijn conditionering
met mijn Ontlichaamde Taal (OT), die zijn oorsprong heeft in de Nederlandse
Taal. Toen ik vanmorgen met mezelf sprak, drong het tot me door, dat de taal
van anderen – in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd – eigenlijk geen
enkele geborgenheid geeft, om zonder angst te leven. Alleen onze eigen taal, Belichaamde
Taal (BT), kan ons gerust stellen.
De OT van anderen
heeft ons altijd van onszelf afgeleid, verward en verstoord, aangezien we nog nooit
met iemand hebben gesproken, die zijn BT had gevonden. In BT valt niet langer meer
te liegen over het onmiskenbare feit, dat we altijd uitsluitend en alleen met
hen hebben gesproken, die, ook op hun beurt weer, anderen hebben nagepraat. Er
is iets aan de hand, waarover niemand ooit helder heeft kunnen spreken en waarvan
alleen hij of zij, die BT heeft, dus voor het eerst melding maakt.
Om aan de
weet te komen, wat er echt met ons, als individu, gebeurd – ook al zijn wij, als
sociale wezens, voortdurend op elkaar gericht en daardoor nauwelijks in de
gelegenheid, om met onze eigen klank, energie en bewoording, aan onszelf te laten
weten, wat wij er zelf van vinden – is het van groot belang, om niet zozeer, de
ander, maar juist de taal van de ander – OT – achter ons te laten. Uiteraard
zijn wij alleen met behulp van onze eigen BT in staat, om de zelf-kennis op te
doen, die voor ons van blijvende waarde blijft en die dus beklijft.
Wanneer wij
ons eindelijk wat hebben kunnen bezig houden, met het aandachtig beluisteren, naar
wat wij aan onszelf te zeggen hebben, dan blijkt, dat wij het volledig met
onszelf eens zijn en dus geen enkel conflict hebben, over het onomstotelijke
feit, dat wij iets doen, wat schijnbaar niemand doet of wil doen: door hardop,
alleen, met onszelf over van alles en nog wat te spreken en te luisteren naar
de klank van onze eigen stem, zijn wij in staat, om moeiteloos uit de
hierarchische conditionering met OT te stappen.
De enkeling,
die BT met zichzelf kan hebben, weet en erkent, dat hij of zij iets weet, wat
anderen niet weten – en vanwege OT niet kunnen weten – maar dit weten, is heel anders
dan het andere weten, omdat het om werkelijke zelf-kennis gaat. De kennis, die wordt
opgedaan, door de studie van boeken en teksten van anderen, heeft specializatie
tot gevolg, die ons een plaats doet innemen in de hierarchie van de
maatschappij. Zij die, zogezegd, meer kennis van zaken hebben en grotere
verantwoordelijkheid hebben dan anderen, staan hoger op de ladder, dan zij, die
onwetend of minder onverantwoordelijk zijn.
Met BT nemen
wij grote verantwoordelijkheid voor onszelf. Dit betekent, dat wij ons helemaal
niets aantrekken van de zogenaamde rang of stand, die mensen vanwege hun kennis,
vaardigheid, beroep, opleiding, ambitie, komaf, geld, geweld of macht innemen. Anders
gezegd, niemand is hoger of lager, beter of slechter, bewuster of onbewuster,
want BT laat ons weten, dat wij, als individu, werkelijk met niemand zijn te
vergelijken. BT is zo transformerend, omdat wij echt alleen maar met onszelf
spreken en onszelf daardoor niet beluisteren of bezien vanuit de hierarchie,
maar vanuit wie wij authentiek zijn.
Ofschoon BT
ons in staat stelt, om onaangetast te blijven, over alles wat iedereen, overal
ter wereld, op sleep-touw neemt, vindt er in ons een proces plaats, waarin wij,
als het ware, iedereen aan het woord gaan laten, die de dienaren zijn of waren,
van hen, die het voor het zeggen hadden of hebben. Als je echt het naadje van
de kous wilt weten, dan valt er niets te leren van hen, die het zogezegd helemaal
voor elkaar hebben. Zij liegen dat het gedrukt staat.
Met BT, geven
we alle dienaren, alle luisteraars, het gevoel, dat wat zij te zeggen hebben
heel belangrijk is. Wij beseffen met BT maar al te goed, dat er met OT, altijd,
overal, weer een hierarchie tot stand komt. Arm of rijk, crimineel of
verslaafd, krankzinnig of dakloos, overal zijn er weer mensen, die zogezegd de
touwtjes in handen nemen en anderen zijn dan weer ondergeschikt. Niemand heeft
enige interesse, om te luisteren naar sprekers van beneden hun stand. Hoe lager
je komt in de hierarchie, des te minder die mensen iets te vertellen hebben,
want iedereen voelt zich te goed, om echt te luisteren.
In BT
blijven we luisteren naar wat wij aan onszelf te vertellen hebben en de gehele
mensheid passeert de revue. Het is overduidelijk, dat, van boven naar beneden,
iedereen elkaar dwingt om te spreken, zoals er, volgens die laag, gesproken
dient te worden en te luisteren, zoals er, volgens die rang, gehoorzaamd dient
te worden. Iedereen weet zijn plaats en voor hen die dit niet erkennen, is er geen
rechtvaardigheid, want ze worden overal, zonder enige vorm van discussie, harteloos
en genadeloos afgestrafd. Het is niet leuk, maar wel waar.
Er valt met OT
niet over deze hierachie te spreken. Zij die dit – onwillekeurig, onbewust, eveneens
met OT – doen, lopen enorm gevaar, zowel letterlijk en figuurlijk. We doen dus
allemaal maar voortdurend alsof er helemaal niets aan de hand is. Het bekende spreek-woord,
zie geen kwaad, hoor geen kwaad en spreek geen kwaad, zegt het heel goed, met die
drie aapjes, die natuurlijk mensen voorstellen. Van hen die het hoogst op de maatschappelijke
ladder zijn geklommen, wordt altijd verwacht, dat ze het meest overtuigend
kunnen liegen, maar zij die leven aan de onderkant van de samenleving, vertonen
schaamteloos alles wat fout is aan de mens. Wij kunnen ons best wel voorstellen,
wat wij aan de weet gaan komen – over onszelf – ook al spreken wij niet met hen. Ik zeg niet,
dat zij de oplossing zijn voor de problemen van de wereld, maar er valt eenvoudigweg
niet meer omheen te gaan, dat de mens, die niet gehoord word, waanzinnig, a-sociaal,
verslaafd, crimineel, chaotisch, hopeloos, redeloos, gewetenloos is. Ik heb het
niet over het luisteren naar anderen, maar over het luisteren naar onszelf. Het is een vorm van bescherming en
zelf-koestering.
No comments:
Post a Comment