Thuiskomen,
Het
thuiskomen duurt maar voort. De ontspanning en rust worden alsmaar dieper en
mooier. Het zijn slechts prachtige woorden en omschrijvingen, maar ze komen wel
van mij. Niemand schrijft of spreekt zoals ik, omdat alleen ik dit kan en daarom
ook doe.
Waarom zou
ik me met de taal van anderen inlaten, indien ik meteen weet, dat het
Ontlichaamde Taal (OT) is? De persoon die Belichaamde Taal (BT) met mij wil en
kan hebben, heeft de taal, die ik blijf hebben, omdat de rest me niet meer
interesseert.
Uiteraard
laat ik met dit schrijven, aan mijzelf en aan anderen weten, dat ik niemand ben
vergeten en dat ik mij door niemand ervan laat weerhouden, om mijn eigen levenspad
te blijven volgen. Indien men de moeite zou nemen, om mij te begrijpen, dan zou
blijken, dat het heel bijzonder is wat ik heb ontdekt.
Je zou
kunnen zeggen, dat ik meditatief kan spreken en dat een eventuele luisteraar
meteen in meditatie kan zijn, omdat het luisteren naar mij dat mogelijk maakt.
Er is volgens mij nog steeds grote verwarring over wat meditatie nou eigenlijk
is. In dit schrijven, wil ik er geen enkele twijfel over laten bestaan, dat,
ook al wordt er anders over gesproken, meditatie altijd het gevolg is van hoe
wij met taal omgaan.
Die
zogenaamde meditatie, die gebaseerd is op het verwerpen van onze taal, is – net als de poging
om, nadat mensen zijn gescheiden, toch weer opnieuw te trouwen – een vorm van
zelf-ontkenning. Taal en meditatie zijn onvermijdelijk met elkaar verbonden. BT
is dus de enige echte meditatie, omdat taal een centrale plaats inneemt.
Eigenlijk is de verwijzing naar meditatie geheel overbodig, omdat wat wij
meditatie noemen vanzelf-sprekend is. Vluchtige, taalloze meditatie heeft zo’n aantrekkingskracht,
omdat het oppervlakkig, speciaal en gekunsteld
is.
Meditatieve
momenten zijn daarom zo zeldzaam, omdat wij schijnbaar eventjes ophouden, om te
doen, alsof het met taal niets te maken zou hebben. Het
gaat hierbij altijd om onze eigen beschrijving van een gelukzalige,
alomvattende, kortstondige toestand, die voor ons kennelijk zo belangrijk is,
dat we er altijd over willen blijven praten of schrijven.
Uiteraard
wil iedereen, juist bij het hebben van een extatische, bijzondere, spirituele
ervaring, een soort van bevestiging – in taal – van anderen. Ook al gaat het in
de intelligentie-ontkennende, maar algemeen geaccepteerde meditatie, zogenaamd niet
over onze taal, omdat het – zoals men dat, tot vervelens toe, quasi-betekenisvol,
herhaaldelijk, belachelijk, blijft beweren – verder gaat dan en geheel voorbij
gaat aan woorden, toch worden er weer lezingen, lessen, cursussen, satsangs of
sessies gegeven, boeken en blogs geschreven en podcasts en videos gemaakt.
De opvatting,
dat meditatie niets van doen heeft met taal is dom en problematisch. Ook al wordt
het tegenovergestelde beweert, wij kunnen niet onze taal ontlopen en zouden ons
juist met taal moeten bezig houden, om tot meditatie te komen. Zoals ik al zei, is de term meditatie overbodig, aangezien
we alleen met BT kunnen doen, waartoe onze taal in staat is. In onze alledaagse
OT is dit niet het geval.
Net als
gebed, is ook het woord meditatie van OT afkomstig. Wij zijn dus zogezegd uit onze
meditatie, vanwege onze mechanische, onbesuisde, negatieve, dwangmatige en
energie-verslindende omgang met taal en in meditatie vanwege de voortgang met
BT.
Omdat BT
natuurlijk, moeiteloos en vanzelfsprekend is en wij nooit of te nimmer, op deze
wijze, blijvend, met onze taal omgaan, zitten wij met allerlei zinloze morele begrippen
en zelf- ondermijnende theorien opgezadeld, die allemaal, onvermijdelijk, uit onze
OT zijn voortgekomen. Kortom, we zijn beladen met zware taal, die nooit
verwezelijkt, wie we echt zijn.
Men heeft
het over bewustzijn, kennis, acceptatie, objectiviteit, respect, inzicht of
geduld, maar dit zijn slechts praatjes, die geen gaatjes vullen. Wanneer wij echter
niet alleen ons eigen drama, maar de gehele geschiedenis van de mens beschouwen
en concluderen, dat alles wat er is gebeurd heeft geleid tot de gigantische chaos
van vandaag de dag, dan kunnen wij toch niet anders dan toegeven, dat die zogenaamde
rechten van de mens, wereld-vrede, internationale samenwerking, verbroedering
of de vrijheid van menings-uiting of godsdienst, niet tot gevolg hebben gehad,
dat wij nu kunnen leven in een stabiele en leefbare maatschappelijke structuur.
De
verdeeldheid in de wereld is groter dan ooit tevoren en dat is verklaarbaar uit
het feit, dat wij nog nooit hebben gesproken – met onszelf en met elkaar – over
het enorme verschil tussen OT en BT. Mensen, die zich met meditatie of
spiritualiteit bezighouden, doen zich graag voor alsof hun moraal beter of hoger zou zijn, dan zij, die zich meer
richten op aardse zaken. Omdat de technologie inmiddels wel heeft aangetoond
dat er niets waar was van alle voormalige religie, worden er overal – natuurlijk
met taal – pogingen ondernomen, om conformiteit en dus nieuwe vormen van
samenzijn te creeren.
Ook al
praten wij over denken, geloven, herinnering, gewaarzijn, stilte, meditatie,
eenheid, kennis, weten of bewustzijn, we hebben het – ongemerkt – altijd over onze
taal. Omdat we, zonder dit te weten of toe te geven, gewend zijn aan en
geconditioneerd zijn door OT, zeggen we en zijn we ervan overtuigd, dat er over
een heleboel zaken niet kan worden gesproken. Men zegt dat men niet over
meditatie kan praten en toch wil iedereen erover praten.
Uiteraard is
er altijd weer iets mis met het maken van afspraken, over hoe wij over de
dingen zullen gaan praten. De cursus in BT, waarvoor je moet betalen en een of
ander stom-vervelend werkboek moet door-worstelen, leidt nooit tot BT, maar tot
de illusie van BT. BT is geen cursus en komt niet tot stand, omdat ik of iemand
anders, die ervan weet, het zo graag met anderen wil delen. Iedereen zou wel
willen dat het zo is, maar zo is het niet. Ik weet wat BT is en jij kunt het
alleen aan de weet komen, als je, nadat je dit hebt gelezen, met mij in gesprek
gaat. Thuiskomen in jezelf houdt nooit op. Ik geef geen cursus en voldoe niet
aan jou gebruikelijke verwachtingen, die allemaal revereren aan jou
conditionerings-geschiedenis met OT. Als wij BT met elkaar hebben, laten wij wat
wij dachten te weten achter. In BT, zijn wij helemaal nieuw, met onze taal.
Zo fijn om te lezen en te mogen ervaren in wat je schrijft,mooi..dank je wel Max.
ReplyDeleteHoi AnnaMieke, bedankt. Zo fijn dat je het ervaart. Vandaag vrije dag vanwege Independence Day. Als je wil kunnen we vanmorgen skypen. Groetjes
ReplyDelete