Thursday, October 5, 2023

 

Nederlands,

 

In het Nederlands kom ik met een hele andere vorm van Belichaamde Taal (BT) dan in het Engels. Jou zou kunnen zeggen, dat ik aardiger of emotioneler ben en in het Engels ben ik stricter en rationeler. Zodra ik begin met spreken of schrijven, dan merk ik meteen het verschil. Soms prefereer ik het Engels en andere keren ga ik, zoals nu, in het Nederlands keuvelen. Ik zou niet weten wat het Engelse woord daarvoor is.

 

Keuvelen betekent gezellig babbelen, klessebessen, maar ook, praten over onbelangrijke dingen. Ik ben nooit goed geweest, in het praten over onbenullige zaken. Voor mij ging het nooit om een oppervlakkig gesprek. Het lijkt wel alsof ik mezelf er net pas – ik ben inmiddels bijna 65 jaar – bij heb neergelegd, dat ik niet meer hoef te proberen om mee te doen, met die voor mij niets-zeggende Ontlichaamde Taal (OT).

 

Ik heb BT in het Engels en in het Nederlands en mijn twee-taligheid heeft geleid tot de waarheid, die ik mijn Taal Verlichting (TV) noem. Toen ik nog in Nederland woonde, schreef ik ooit mijn eerste gedicht, waar ik aanvankelijk heel tevreden mee was. Aangezien ik met mijn Chinees-Amerikaanse vrouw – die ook Nederlands heeft leren spreken – voornamelijk in het Engels spreek, kon ik het niet nalaten, om mijn gedicht in het Engels te vertalen. Ineens was het veel better, veel betekenisvoller en sindsdien, schreef ik al mijn gedichten in het Engels.

 

Die gedichten waren intense verbale schilderijen, die een blauwdruk waren van wie ik ben en die mijn toekomst voorspelden. Ik kan met groot genoegen en trots zeggen en schrijven, dat ik ben gaan leven in de toekomst van mijn eigen poezie. Ik schreef die gedichten, in een fase van mijn leven, waarin ik nog niet wist, dat ik echt door zou gaan met BT, want ik leek voortdurend vast te lopen in mijn OT. Toch is nu OT nog maar nauwelijks het geval en sta ik er van versteld, dat BT alles is gaan bepalen in mijn leven.

 

Ik vind het heel fijn, om met mijn Nederlandse taal over mijn TV te spreken en te schrijven. Omdat ik in Amerika woon, werk en leef, heb ik mij er meestal in het Engels over uitgelaten, maar onlangs werd het mij duidelijk, dat het voor mijn heel noodzakelijk is, om mij hierover in het Nederlands te uiten. Mijn TV, zou, zonder er in het Nederlands over te hebben gesproken, incompleet zijn gebleven. Het schrijven van deze Nederlandse BT, maakt mijn TV compleet.

 

Ik begrijp wel, dat iedereen waarschijnlijk denkt: waar heeft ie het toch in godsnaam over? Nou, in de eerste plaats, denkt helemaal niemand dat, ook al zegt men, dat men dat denkt. Wat plaats vindt, als je dit leest vanuit je conditionering met OT, is dat je, ook al zeg je niets, doet alsof er iets van vindt. Met je OT fantaseer je er altijd maar wat op los. En het is altijd zogenaamd waar, wat jij gelooft, denkt, vindt, zelfs al zeg je eigenlijk helemaal niets, zelfs al laat je je niet kennen en hou je het zogezegd voor jezelf.

 

Overigens, zeg ik niets in godsnaam, want ik spreek vanuit eigen authoriteit. En, je hoeft mijn uitspraken niet met god of wie dan ook te vergelijken, om mij te begrijpen. Ik geloof niet in een hogere macht en weet zeker, dat jij jezelf een groot genoegen zou doen, als je eens de mogelijkheid onderzocht, dat het om jou gaat en niet om een aangepraat verhaal. Ik heb geen verhalen voor je. Bij mij ben jij het enige verhaal wat mij interesseert. Ik ben – vanwege mijn BT – nog meer in jou geinteresseert, dan jij in jezelf.

 

Mijn Nederlandse taal is eindelijk tot rust gekomen. Voorheen was mijn Nederlandse taal heel onrustig, maar ik heb mezelf met mijn BT laten weten, dat dat verleden met rust kon worden gelaten. Het is zo fijn om dat te zeggen en om dan te ervaren, dat er een last van je afvalt. Om met je BT verder kunnen gaan, zit er niets anders op, dan afstand te nemen van je  verleden, van je herinnering, van je conditionering. Natuurlijk is dit ook voor jou waar en je kunt, door met jezelf te praten, aan de weet komen of het zo is.

 

Je komt alleen los uit je uit je verleden, door hardop met je BT, met jezelf te praten en te erkennen, dat er echt alleen maar datgene aan de hand is, wat jij aan jezelf kunt vertellen. Hoe je het ook wendt of keert, het is altijd jou taal, die jou wereld beschrijft. Als jij, met BT, een nieuwe beschrijving geeft, dan verandert alles ineens en zonder enige moeite. Dit is geen geloof, maar een taal-kundig feit, dat je nog niet hebt onderzocht. Nu creeer je je realiteit nog, onbewust, met je OT, maar als je gaat luisteren naar wat jij jezelf te zeggen hebt, begin je bewust jou eigen werkelijkheid met BT te creeeren.

 

Het is zoiets prachtigs, om je eigen taal te hebben, om met je eigen taal je eigen realiteit te creeren en voort te zetten en om te leven, in je eigen waarheid. Zoiets verzin je niet, je doet het of je doet het niet. Ik weet, dat je het nog niet hebt gedaan, anders dan sprak je wel met mij. Als jij dit leest, dan weet je, dat je je BT bent misgelopen. Ik schrijf dit niet, om je te overtuigen, maar omdat ik wel BT heb en daarmee, iedere avond, vredig ga geslapen en er ‘s ochtends  vroeg weer uitgerust mee opsta. Zo is mijn leven en hierover spreken en schrijven is mijn grootste genot.

 

Ik moedig je met mijn eigen taal altijd aan, om ook te doen wat ik heb gedaan. Het lezen van mijn text wordt nog krachtiger, als je het hardop leest en een begin maakt, om naar jezelf te luisteren. Ook al doe je het niet, het is een mogelijkheid, die op je wacht, die, net als ik, altijd voor je openstaat. Zodra je die eerst stap, met je BT, hebt gezet, dan ben je eigenlijk meteen al verlicht. Je hoeft niet eerst door dingen heen te gaan, om met je BT je TV te beseffen, want het gebeurt geheel moeiteloos en ineens. Je staat perplex, dat het zo is en dat het voorgoed gedaan is, met je geloof in het denken. Als je BT gaat hebben, dan zeg je het, dan schrijf je het, dan hoor je het en dan lees je het, want TV ontmaskerde jou denken.


P.S. Luister ook eens naar mijn ukulele liedjes op You Tube. Type in mijn naam Maximus Peperkamp, dan hoor je mij zingen (en binnenkort ook spreken) over Ontlichaamde Taal (OT), Belichaamde Taal (BT) en Taal Verlichting (TV).  Ik hoop dat je een fijne dag hebt.    

2 comments:

  1. Zo fijn om jou Nederlands te mogen ervaren, waarin de rust zo aanwezig is.Dank je wel. Liefs

    ReplyDelete
  2. Dank je wel AnnaMieke, zo heerlijk om Belichaamde Taal (BT) met jou te kunnen hebben en zo wonderlijk dat wij onze gezamelijke Taal Verlichting (TV) kunnen vieren. Fijne dag

    ReplyDelete