Saturday, April 22, 2023

 

Betekenis,

 

Alles heeft betekenis, iedere ervaring, ongeacht of het nou een goeie of een slechte, een aangename of een onaangename ervaring is. Wat het betekent, is wat jij erover verteld aan jezelf. Jij geeft betekenis aan jou ervaring met jou taal. Als iets betekenisloos of zinloos schijnt te zijn, dan is dat des te meer een reden, om er eens meer aandacht aan te geven.

 

Uiteraard kun je je ook verlaten op de religieuze, politieke, commerciele, filosofische, psychologische of culturele uitleg, voor hoe hele volksstammen zich eeuwenlang zijn blijven gedragen. Je kunt jezelf voor de gek houden, met zowel je eigen uitleg, als de uitleg van anderen. De kans is echter het grootste, dat je je in de luren hebt laten leggen door de uitleg van anderen, die echter zo zit ingebakken, dat jij het als je eigen uitleg bent gaan beschouwen. Of die zogenaamde uitleg je door anderen of door jezelf werd aangepraat, doet er eigenlijk niet eens veel toe, want die twee gaan altijd – ja altijd – samen.

 

Je loopt de kans van je leven mis, indien je je niet met Belichaamde Taal (BT) gaat bezighouden en zodoende je eigen weg kunt volgen. Jou leven heeft uitsluitend en alleen de betekenis, die jij eraan geeft en als jij in de problemen blijft zitten, dan is dat, omdat je niet langer de leugens kunt volhouden van je verbale zins-begoocheling. Wanneer je de juiste betekenis hebt toegekend aan wat jij ervaart – ongeacht of het een positieve of negatieve ervaring was – dan is iedere ervaring een transformatie van je voorgeschiedenis, waarin soortgelijke ervaringen verkeerd waren geinterpreteerd.

 

Het geven van betekenis of vertaling aan je eigen leven, maakt je gelukkig of ongelukkig. Het heeft ook te maken met het stellen van de juiste vraag, aan jezelf. Meestal zijn en blijven mensen bezig met vragen, die ze nooit zelf hebben gehad, maar die, vanwege opvoeding en cultuur, hun leven zijn gaan bepalen. Ook het antwoord op vragen over vele morele levens kwesties werd nooit door henzelf geproduceerd en indien er onvermijdelijke twijfel ontstond, aan het door de conditionering bepaalde geloof, dan werd het eigen antwoord uiteindelijk altijd – ja altijd – weer overstemd, door het al reeds bestaande geloof. Kortom, we hebben, omdat we Ontlichaamde Taal (OT) gewend zijn, ons nog nooit met onze eigen vragen en onze eigen antwoorden bezig gehouden.

 

In BT blijkt tot grote verbazing, dat wij maar heel weinig vragen hebben, omdat ons eigen antwoord het juiste antwoord is. De onbelangrijkheid van de vele vragen, waarmee we waren opgezadeld, is zelfs zo, dat de hele kwestie als zodanig, waarover al die vragen gingen, verdwijnt, omdat er niet eens een antwoord nodig meer is op die belachelijke vraag. Dit is bijvoorbeeld het geval met vragen over onze zogenaamde mind, die vanuit onze redenatie met BT niet eens blijkt te bestaan.

 

Het besef van wat waardevol of belangrijk voor ons is, komt voort uit het geven van verbale aandacht aan alles was onze aandacht vraagt. Wij kunnen het verspringen van onze aandacht heel aandachtig en op zodanige wijze beschrijven en beluisteren – op onze eigen manier, met onze eigen woorden – dat wat wij zeggen en horen precies samenvalt met wat wij beleven en dat de spreker en luisteraar een is.

 

Eerlijkheid, authenticiteit, levendigheid, bewustzijn,  intelligentie, wijsheid, liefde, creativiteit zijn mooie woorden, maar beschrijven niet wat er eigenlijk precies gebeurd, als wij betekenis gaan geven aan al onze eigen ervaringen. Omdat wij in BT luisterend spreken, verwoorden en vinden wij dus onze eigen unieke betekenis. Waarschijnlijk is wat jij ermee gaat doen iets heel anders, als wat ik ermee doe en tot dusver heb gedaan. Dit komt, omdat BT alle andere ervaringen in een ander daglicht stelt. In mijn geval zijn heel veel ervaringen onbelangrijk geworden en houd ik me dus hoofdzakelijk bezig met het spreken, luisteren, schrijven en lezen.

 

Ik realiseer me – omdat iedereen met OT bezig is en ik desondanks met BT verder ga – dat ik geen enkele  moeite meer wil doen, om, al pratende, BT onder de aandacht te brengen. Hierdoor is het accent komen te liggen op het schrijven naar mezelf en spreken met mijzelf. Met andere woorden, omdat ik spreek, kan ik luisteren en mee blijven gaan, met wat ik belangrijk vind en omdat ik schrijf, kan ik lezen en daardoor handelen, vanuit wat altijd – ja altijd – goed is voor mij. Ik ben dus nooit bezig met alleen maar het luisteren of alleen maar het lezen, omdat dat, zonder het spreken en zonder het schrijven, wat mij betrefd, volslagen zinloos is. Ook heb ik geen enkele behoefte, om nog iets te horen of te lezen over OT. Voor mij is OT een afgedane zaak.

 

Het toe-eigenen van taal is een beschrijving van BT, die ik nog maar onlangs ben gaan gebruiken. Het herhaaldelijk bezig zijn met hetzelfde onderwerp en het van alle kanten, rustig en uitvoerig beschrijven en beschouwen van alles wat daarmee samenhangt, is iets wat mij niet alleen grote vreugde geeft, maar wat eveneens vele vruchten afwerpt. De gevolgen van BT zijn zonder meer fenomenaal. Dit is enorm anders dan in OT, vanwaaruit we eindeloos bezig blijven met allerlei verstrooiende gedragingen, die niet bij ons passen en die ons daarom ondermijnen.

 

Vandaag, luister ik alleen nog naar mijzelf en komt mijn handelen voort uit wat ik heb beschreven. Zo leef ik en zo wil ik leven. Het opmerkelijke is ook, dat ik zo kan leven en dat ik mij dit dus allemaal kan permiteren. De meeste mensen zijn niet zichzelf en hebben geen flauw idee, wat het inhoud, om jezelf te zijn. Ik ken iemand, die veel geld verdiend, als advocaat en die veel bezit, maar die steen en been klaagt, omdat hij nooit doet wat hij echt wil.

 

Ik ben lange tijd bezig geweest, om uit te vinden, wie ik nou echt ben en wat ik echt wil, omdat ik daar vanuit hoe ik was opgegroeid verward over was. Mijn altijd – ja altijd – al bestaande vermogen, om BT te hebben en om dus met mijzelf te praten, werd telkens weer overstemd door de drukte in de veeltalige familie, waarin iedereen was verwikkeld in een strijd om aandacht. Het praten met en luisteren naar anderen – wat dus de essentie is van OT – was zo overweldigend, dat ik zelfs vele jaren later, nog steeds verbaast sta, over hoe ik ondanks dat, een ben geworden met mijn BT, omdat ik ben gaan schrijven vanuit mijn Taal Verlichting (TV).       

No comments:

Post a Comment