Herhalen,
Waarom
herhaal je zinloos wat je al een miljoen keer hebt gedaan, maar waar je niet
blij van wordt? Kortom, je bent ongelukkig, omdat je je eigen ongeluk blijft
herhalen. Om gelukkig te zijn, moet er een einde komen aan deze herhaling. Het
lijkt er echter op dat je je mechanische, zinloze, onbewuste gedrag niet kunt
stoppen. Natuurlijk zou je niet doen wat je blijft doen, als je wist dat je het
deed, maar dat is nou juist het probleem: je weet niet waarom je al je ellende blijft
herhalen.
Je
herhaalt je problemen en je bent vast blijven zitten in een stressvolle,
rusteloze, chaotische, wrede, neurotische, saaie, oppervlakkige,
tegenstrijdige, gefragmenteerde, en inspannende manier van leven, omdat
je nooit hebt toegestaan of toegelaten, dat je taal zich naar je toe keert.
Integendeel, je hebt je voorgesteld dat je jezelf zou kunnen wenden tot je
zogenaamde geest, tot je zogenaamde mind, tot je zogenaamde gedachten en zo heb
je je overtuiging gecreëerd over wie je bent, wat dus duidelijk helemaal niet
waar is, aangezien het is eigenlijk onmogelijk is om vast te houden aan je
grandioze waanidee en pretentie. Vanwege je zelf-beeld ben je verkrampt.
Je
energie raakt uitgeput door, zogenaamd, jezelf te zijn en je mist enige
motivatie voor iets dat geen deel uitmaakt van je repetitieve, gebruikelijke,
rigide repertoire. Bovendien gaat je angst en bezorgdheid niet over wat je niet
durfde te doen, maar over bestaand gedrag, wat je niet durfde te stoppen.
Alleen door je ineffectieve gedrag te identificeren en radicaal te stoppen,
zult je de energie of de zogenaamde motivatie ervaren om gedragingen aan te
gaan die moeiteloos, nieuw en effectief zijn, omdat ze positieve resultaten
hebben.
Inspannend gedrag is repetitief en onbewust,
maar moeiteloos gedrag is nieuw en bewust.
Het was je nooit echt duidelijk dat je geluk
eigenlijk voortkomt uit moeiteloos en
natuurlijk zijn. Als dit het geval was
geweest, zou je, net als ik, het belang
van je zogenaamde gedachten vergeten
en gewoon je taal laten uiten, door met
jezelf te praten en naar jezelf te luisteren.
Bovendien, door – aan jezelf – te schrijven
over dit proces van herontdekking,
terugvordering, herbestemming,
herbevestiging, heropleving en
hertoeëigening van je eigen taal,
zou je ook je eigen geschriften lezen,
ermee instemmen en begrijpen en weten,
dat het waar is, dat taal naar je toe kan
komen en als dat uiteindelijk gebeurd,
dan is je overschatte denken plotseling verdwenen.
Een
andere reden waarom je jezelf zo lang, zo vasthoudend, zo dom, zo ongevoelig
hebt herhaald, is dat je aandacht voortdurend werd getrokken naar andere
dingen, die schijnbaar belangrijker waren dan je taal. Met andere woorden, je
hebt nooit voorrang gegeven aan je taal en daarom spreek je in Ontlichaamde
Taal (OT) bijna elke dag – zonder het te beseffen – met een stem die – als je
er eenmaal naar luistert – niet eens klinkt als jij.
Wanneer
je als het ware je eigen OT onderschept en stopt en overschakelt naar Belichaamde
Taal (BT), dan voel en weet je meteen, dat je het goed hebt gedaan, omdat je
jezelf niet meer herhaalt en je iets nieuws zegt of schrijft. Bovendien blijft BT
nieuw en daar wordt je heel blij van. Je kunt het nieuwe niet herhalen, maar
verrassend genoeg zit je in een stroom van taal, die een nieuwe betekenis
onthult aan wat je momenteel ervaart of in het verleden hebt ervaren. Ik
beschrijf het soms als een vorm van verbale archeologie, omdat je kunt praten
over alles waar je over wilt praten en dankzij je BT is er een nieuw begrip over
hoe je voorheen hebt geleefd, wat heeft geresulteerd in hoe je nu leeft.
Dit alles is waarschijnlijk nog ongelovelijk
voor jou, omdat je zo gewend bent om
betrokken te zijn bij OT, maar je
gebruikelijke manier van omgaan met
taal kan worden gestopt, als je je realiseert
dat je het forceerde, het verwachtte,
het hoopte en ervoor bad en, zeker, in OT verzin
je gewoon dingen. Zelfs als het je lukt om slechts een kortstondig
moment van BT te hebben, ervaar je al de enorme opluchting dat
je niet doet, wat je tot dan toe deed.
Je
krijgt BT als je je overgeeft aan wat je echt wilt zeggen. Zelfs zonder iets te
weten over het verschil tussen OT en BT, had je al enkele korte, spontane
momenten van BT. Meestal zouden mensen dit omschrijven als: woorden kwamen
gewoon in me op. Dat deden ze en dat doen ze, maar alleen als we dit niet
voorkomen met de klank van onze nepstem. Bij OT spreek je met een geluid dat je
zelf niet prettig vindt en daarom ook niet wilt horen. Dit wordt echter nooit
duidelijk in een gesprek met anderen, maar alleen als je een gesprek met jezelf
voert.
Terwijl
je een gesprek met jezelf voert, kom je er snel achter dat er geen jij is en
ook niet kan zijn, een jij die gescheiden is van het gesprek. Anders gezegd,
een gesprek met onszelf voeren betekent, dat we gewoon hardop praten - alleen -
en onszelf horen, dat wil zeggen, de spreker is de luisteraar. Met andere
woorden, er is alleen taal, geproduceerd, ontvangen en ervaren door jou.
Dezelfde persoon ervaart – naast gelijktijdig spreken en luisteren – positieve
of negatieve gevoelens over wat hij of zij zegt. Individueel, komt van het
Latijnse in-dividuus, in – niet, tegengesteld aan + dividuus, deelbaar,
dividere, verdeel.
Verrassend
genoeg, als we eenmaal BT hebben in plaats van OT, merken we dat het niet –
zoals we altijd hebben aangenomen – moeilijker of harder is om naar onze eigen
negatieve emoties te luisteren, dan naar onze eigen positieve emoties. Maar,
dat zeggen we terecht – over andere mensen – want het is inderdaad heel
vermoeiend, om naar iemand te luisteren, die niet naar zichzelf luistert en
daardoor onbewust onze aandacht opeist met zijn of haar drama en problemen. We
kunnen gemakkelijk luisteren naar onze eigen problemen, stressoren, angsten of
hartzeer, omdat we in BT in staat zijn om onze verbale aandacht te geven aan
alles wat onze aandacht vraagt.
Met
onze BT geven we een nieuwe betekenis aan onze OT en horen we dat alles
duidelijk wordt. Als we eindelijk met onszelf praten en naar onszelf luisteren,
horen en erkennen we echt wat waar is en wat niet. Omdat we herkennen en zeggen
wat goed voelt en wat slecht voelt, kunnen we stoppen met ons slecht te voelen
en ons blijvend goed gaan voelen. Naarmate onze BT doorgaat en OT steeds verder
wordt achtergelaten, merken we dat we een ander leven leiden, omdat we niet
alleen onze OT hebben gestopt, maar ook elk ander negatief gedrag, omdat we onszelf
hebben opgedragen dit te doen.
Onze
zelfkennis bloeit in onze eigen taal en onze Taal Verlichting (TV) is de
uitdrukking van wie we altijd zijn geweest, maar niet konden uitdrukken met OT.
Dus, in BT, ofschoon we met dezelfde woorden blijven spreken - en niet ineens, als
een wonder, in een nieuwe taal gaan spreken - herhalen we onszelf nooit, omdat
we uit de geschiedenis van onze conditionering zijn gestapt. Niets stoort ons
meer, want in BT wordt alles precies verwoord zoals het is of was. Daarom, als onze
OT dan wordt uitgedrukt, ervaren en begrepen - met BT - vindt er een
transformatie plaats, waardoor alles op zijn plaats valt. Onze TV is het besef
dat alles betekenis voor ons heeft, omdat we het kunnen uiten met onze BT. Als
we niet meer herhalen, geven we onze eigen unieke betekenis aan ons leven, met
onze taal.
No comments:
Post a Comment