Gezegd,
Tijdens Ontlichaamde Taal (OT) houdt
iedereen zich bezig met wat een ander heeft gezegd of geschreven, maar niemand
let op hoe ze zelf omgaan met hun eigen taal. Hoe gebruik jij je taal
eigenlijk? Dat heb je je waarschijnlijk nog nooit afgevraagd? Hoogstwaarschijnlijk
heb je vaak het gevoel dat je taal jou gebruikt. Het komt veel vaker voor dan
we willen toegeven, dat we ons in wezen bezeten voelen door onze eigen taal. In
feite hebben we daardoor vele zelf-ingebeelde problemen met wat we ons denken
noemen. Het lijkt wel alsof ons denken nooit stopt en het enige wat je kunt
doen, is jezelf weer afleiden door tv te kijken, sociale media te consumere of
door te luisteren naar een podcast van een zogenaamd goed geïnformeerde,
grappige, heilige, mooie, beroemde spreker, die natuurlijk altijd belangrijker,
bewuster of machtiger is dan jij.
Wanneer was eigenlijk de laatste keer dat
je zei, wat je echt voelde? Het is natuurlijk niet waar dat je niet over je
gevoelens kunt praten, maar je bent er zeker niet aan gewend, omdat je daarvoor
Belichaamde Taal (BT) nodig hebt. Je gelooft waarschijnlijk dat je al kunt
praten over je zogenaamde gevoelens of gedachten, maar als je eenmaal in staat
bent om stabiele BT te hebben en niet slechts een vluchtig, af en toe,
toevallig moment ervan, dan is het je heel duidelijk, dat waar je het vroeger
over had , wat je vroeger als je gevoelens beschouwde, heeft niets te maken met
wat je werkelijk voelt en wat je als jou denken beschouwde heeft helemaal niets,
maar dan ook helemaal niets te maken, met wie je werkelijk bent. Wanneer je
over je zogenaamde gevoelens spreekt, is het altijd negatief. Zelfs als je positieve
gevoelens zou hebben, dan was het nog steeds zo, dat je vanwege OT er nooit aan
toe komt erover te praten. Bovendien ben je – vanwege je onvermogen om met
jezelf en anderen te praten over oprecht gevoelde positieve emoties – eindeloos
dommer dan je jezelf ooit had kunnen voorstellen.
Ik heb psychologie gestudeerd, ik heb therapie
gegeven en ik heb jarenlang psychologie-lessen
gegeven en ik heb voortdurend geconstateerd
dat alle mensen die ik heb ontmoet er geen
idee van hebben, van wat ze nou eigenlijk
voelen. Wanneer mensen, dankzij mijn uitleg
en hints, eindelijk eens wat BT gaan hebben,
zijn ze verbijsterd door het feit dat ze uitdrukken
wat ze altijd hebben gevoeld, maar nooit in hun
eigen woorden hebben kunnen zeggen. Zelfs
in het best mogelijke scenario, als ze dus even
heel kort de overweldigend trieste en diep
problematische waarheid erkennen van wat ik
zeg, gaan ze daarna direct weer regelrecht terug
naar hun kinderachtige, veeleisende, mechanische
OT, door te laten lijken alsof ze hebben altijd
geweten wat ze nu heel kort eventjes zeggen en
door BT te vergelijken, met waar zo al bekend
mee waren. In plaats van echt te spreken vanuit
hun gevoel, zijn ze alleen in staat om onzinnig
en gevoelloos te praten over de herinnering van
wat ze misschien ooit eens gevoeld hebben.
Kortom, ze missen eenvoudigweg de vaardigheid
en het bewustzijn, om hun gevoelens nauwkeurig
en vreugdevol verbaal te uiten.
Iemand zoals ik, die het verschil kent tussen
OT en BT, die dus over de noodzakelijke vaardigheden beschikt, om over zijn positieve
gevoelens te kunnen praten, wordt behandeld en beschouwd als de vijand, door hen
die dit vermogen niet hebben. Niemand verwerft per ongeluk de vaardigheid die
ik heb. Ik heb mijn BT niet leren kennen omdat ik psychologie heb gestudeerd,
maar ik heb het verworven, omdat ik tot het besef kwam dat OT nooit voor mij
heeft gewerkt. Bovendien, aangezien ik me heb teruggetrokken uit mijn eigen OT
en uit de OT van anderen, omdat ik alleen verder wilde gaan met mijn eigen BT,
moest ik het moeilijke feit onder ogen zien dat, hoewel iedereen tegen mij is,
ik dat niet ben tegen wie dan ook. Gelukking slaagde ik erin om kogelvrij te
worden tegen al de ontkenning van BT en stoptte ik met het vechten tegen OT.
Ik overdrijf niet: jij bent mijn
tegenstander, want of je het nu weet of niet, toegeeft of niet, je ervan bewust
bent of niet, jij probeert altijd mijn BT te stoppen. Negeer me maar, wijs me maar
weer af, maak me maar belachelijk of plaats jezelf weer op de een of andere
manier boven me, ik ga je er niet meer mee in de haren zitten, daar ik liever
doe wat ik kan, om permanent bij je uit de buurt te blijven. Ik ben niet bezig
met wat ook wel bekend staat als Geweldloze Communicatie. Zo'n valse manier van
praten beschouw ik als OT. Het kan me niet schelen, want ik heb de waarheid altijd
aan mijn kant, omdat ik BT heb. Ik ben me er wel terdege van bewust, dat mensen
vele mislukte pogingen hebben gedaan om BT te hebben, maar er nog nooit, zoals
ik, in zijn geslaagd. Als ze erin waren geslaagd, dan zouden ze met me komen praten,
maar iedereen die weer een bepaalde invalshoek heeft over hoe we zogenaamd
zouden moeten praten, praat nooit graag met mij.
Ik vind het eigenlijk heel interessant dat
degenen met OT altijd degenen met BT overweldigen, maar nooit een echt gesprek
met hen aangaan, omdat dat hun bedrog zou blootleggen. Hoewel de mensen met OT ieder
aspect van het sociale leven overal in elke samenleving domineren, hebben ze, zoals
ik eerder zei, geen enkel contact met hun eigen gevoelens en worstelen ze dus altijd met wie ze werkelijk
zijn. Het is natuurlijk irrationeel dat een deel van hen vecht met een ander
deel en dat hun zogenaamde denken in strijd zou zijn met hun gevoelens. Dit is
echter de gecompliceerde realiteit die iedereen elke dag creëert en leeft, met
hun OT. Als ze echter ooit eens de tijd zouden nemen om naar zichzelf te
luisteren, zou het moeiteloos duidelijk worden dat dit conflict zelfopgelegd en
denkbeeldig is.
Het zou inderdaad een enorme opluchting
zijn om BT te hebben, voor degenen die gewend zijn aan OT. Toch heb ik het
opgegeven, om deze mogelijkheid te bieden, want ik wil het alleen maar op deze
manier beschrijven. Als iemand die heel goed weet hoe zijn BT verder gaat, kom
ik niet meer in de buurt, zoals vroeger, bij iemand met OT, omdat ik dan weer
bij OT betrokken zou raken. Ik ben hierover realistisch, aangezien ik dat
proces vele malen heb doorlopen. Het was ondraaglijk verontrustend voor mij,
maar ik ben eindelijk gaan begrijpen, dat ik het me niet kan veroorloven om met
iemand met OT te praten. Pas recentelijk merk ik dat ik daartoe in staat ben. Jaren
lang geprobeerde ik anderen te veranderen, terwijl ik mezelf constant over het
hoofd zag.
Meestal zien we de balk in onze eigen oog
over het hoofd, omdat we proberen de splinter uit het oog van iemand anders te
verwijderen. Hypocriet als we zijn, zien we alleen de gebreken van anderen,
maar we niet, wat christenen noemen, onze eigen zonden. Het negeren van onze
eigen problemen verwijst er meestal naar, dat er iets mis met ons. We blijven
liever bezig met het slechte gedrag van anderen, dan om onze eigen fouten toe
te geven. Bij mij is dat echter absoluut niet het geval. Ik heb het hier over
over-horen, niet over over-zien. In OT luisteren we nooit naar onszelf, omdat
we constant worden gemanipuleerd en gedwongen om naar anderen te luisteren.
Daarom missen we in OT niet wat er mis met ons is, maar juist wat goed is, dat
wil zeggen, we lopen altijd onze positieve gevoelens mis.
In BT kunnen we het feit niet missen, dat
we ons natuurlijke, gelukkige, authentieke zelf uitdrukken. Zolang ik nog
steeds probeerde om het evangelie van BT te prediken aan hen die OT hadden,
miste ik het genieten van mijn eigen Taal Verlichting (TV). Anders gezegd, elke
keer dat ik nog de ijdele hoop koesterde, om jou OT in BT te veranderen, gooide
ik mijn eigen TV weg, omdat ik toch weer elke keer OT met jou had. Gelukking
kan ik dit nu herkennen en daarom probeer ik ook niet langer het feit over mijn
leven te veranderen, dat ik dus vele vijanden heb. Ik ben er eigenlijk heel trots
op. Ik ben geen roepende dwaas in de woestijn, want ik heb BT met hen met wie
ik van mijn TV kan genieten. Ze zijn er, maar jij, die blijkbaar nog steeds wil dat ik negatieve OT
met jou blijf hebben, behoort niet tot hen.
No comments:
Post a Comment