Tuesday, December 12, 2023

 

Wachten,

 

De enige manier waarop je in staat zult zijn om voortdurend Belichaamde Taal (BT) te hebben, in plaats van Ontlichaamde Taal (OT), is door te wachten tot het vanzelf gebeurt. Ik weet het, dat je dat geduld niet hebt, maar als je BT wilt, dan zul je je ongeduld onder controle moeten houden, want je ongeduld is een basis kenmerk is van je OT.

 

Als je rust, ontspanning en stilte wilt ervaren, is het nodig om te wachten, maar dit wachten moet wel  gepaard gaan met taal, die deze sereniteit, balans en vrede beschrijft. De reden dat je deze kwaliteiten, voor een gelukkig en tevreden leven, niet zo vaak ervaart, is omdat je taalgebruik ze niet omvat, omdat je er nooit met jezelf over praat en daarom gebeuren ze niet, omdat ze niet kunnen gebeuren.

 

Als je eenmaal door hebt dat je BT kunt hebben in plaats van OT, dan kun je nauwelijks wachten tot het plezier begint. In mijn geval waren het echter deze positieve rusteloosheid en ontevredenheid, die ervoor zorgden, dat ik zo gefrustreerd raakte, over het praten met anderen, dat ik eindelijk het hardop praten met mezelf praten en luisteren naar mezelf serieuzer begon te nemen. Het bleek, dat ik in mijn eentje heel gemakkelijk kon wachten, omdat mijn BT eigenlijk altijd onmiddellijk plaatsvond.

 

Je kunt geen moment wachten, omdat je OT niet toestaat dat je het wat langzamer doet met je taal. Als je dit eenmaal tegen jezelf zegt en het jezelf laat weten, dan wordt je kalm met je BT. Het gebeurt moeiteloos en je weet, wat ik zeg over je taalgebruik is waar: tenzij je hardop met jezelf praat, zodat je aandachtig kunt luisteren naar het geluid van je eigen stem geluid, voel je het verschil niet tussen je OT en je BT en blijf je dus bezig met je automatische OT, zonder het zelfs maar in de gaten te hebben.

 

Lang geleden zag ik het toneelstuk 
Wachten op Godot van de
 beroemde Ierse toneelschrijver 
Samuel Beckett. In deze
 tragikomedie, die werd 
beschouwd als het belangrijkste
 Engelstalige toneelstuk van 
de 20e eeuw, voeren twee
 personages een verscheidenheid
 aan discussies en ontmoetingen, 
terwijl ze op een zekere Godot
 wachten. Het wachten lijkt 
echter nogal lang te duren 
en ze weten niet eens of ze 
Godot ooit hebben ontmoet 
en of hij eigenlijk wel zal 
komen. Twee andere 
getroebleerde figuren 
komen ook even in beeld, 
maar voegen geen enkele 
betekenis toe. Hun vertrek
 laat die eerste twee kerels
 verbijsterd achter, om weer
 verder te wachten op die 
afwezige onbekende Godot. 
Uiteindelijk komt er een
 jochie aan die hen vertelt, 
dat hij een boodschapper 
van Godot is, die niet vanavond zal
 arriveren, maar zeker morgen. Ze
 vragen van alles over Godot, wie hij is, 
wat hij doet, hoe hij eruit ziet en waarom 
hij op zich laat wachten, maar de 
jongen heeft slechts een paar vage 
antwoorden en vertrekt al snel.

 

De twee mannen praten over de mogelijkheid om te vertrekken, maar besluiten toch te blijven en het wachten gaat door. Omdat het stuk zo elementair en simpel is, nodigt het uit tot allerlei sociale, politieke, filosofische en religieuze interpretaties. Niettemin schuilt er zo’n zinloosheid in alle vragen die worden gesteld en de antwoorden die worden gegeven. Het is beslist hun OT – hun zogenaamde conversatie – die de nutteloosheid van het bestaan ​​van de mens aangeeft, wanneer de verlossing wordt verwacht van een externe entiteit, die ons, welbeschouwd, de zelf-introspectie ontzegd. Hun wachten kon niet resulteren in BT, omdat hun OT nooit goed werd verwoord en besproken. Met andere woorden: hoewel het een vrij goede benadering was, was het stuk slechts de zoveelste mislukte poging – in de trieste en lange traditie van mislukkingen – om OT, onze gebruikelijke, erbarmelijke, dwaze manier om met taal om te gaan, te identificeren en te stoppen.

 

Misschien moet ik BT, de taal van het wachten gaan noemen? Als je durft te wachten, dat wil zeggen: als je de moed hebt om te wachten, dan zal het wachten paradoxaal genoeg slechts heel kort zijn, ook al duurt het – zoals in mijn geval – vijfenzestig jaar om het door te krijgen. BT is het wachten waard, en het is nooit te laat, om te wachten, dus waarom probeer je het niet gewoon en wacht je eens af, om te horen of het gebeurd? Er ligt in jou BT zoveel goedheid op je te wachten. Als je eenmaal grondig je wachten hebt beschreven, dan zal je BT door blijven gaan en je zult ook ineens merken dat Godot is gearriveerd, omdat je je Taal Verlichting (TV) hebt gerealizeerd.

1 comment:

  1. Dank je wel AnnaMieke voor het laten zien van een van jou prachtige teksten, die men kan vinden op jou blog....
    https://klompanna2.blogspot.com/
    Evenwijdig.
    Evenwijdig is het woord wat naar boven drijft en ook wel lijnen worden genoemd, die elkaar niet afsnijden, maar zelfs tot oneindig verlenging komt en parallel aan elkander blijven, zoals mijn eigen taal blijft doen.Het paradijs die niet kan verzilten,maar in de mogelijke reis van vertellen, de rang en orde krijgt, in het beschrevenen, die voor alsnog de drempels zijn over gegaan waar geen enkel levend wezen heeft gedurft om te gaan staan in het woord. In het woord, wat kan drijven in het bestaan,in de overtuiging van een zeldzaam ontdekken, dat mijn taal die ik gebruik ook door andere kan worden gelezen.
    Er is geen storm in mijn hoofd,en geen reden nog te noemen om de levendigheid in eigen ondervinden, nog onder een vergrootglas te willen leggen,omdat mijn dierbare taal mij ook kan wijzen, wat evenwijdig kan betekenen en mij laat zien dat de lijnen die ik zet door niets wordt af gesneden,maar juist in een verlenging zou kunnen zetten waar mijn taal mij hebben wil.
    Mijn stijl van schrijven druppelt heel langzaam voor mij uit,en wrijf wat milder mijn woorden uit.Ik sta voor een prachtige groene deur en heb de neiging om het te openen.Heel zachtjes duw ik het handvat naar beneden,en hoor het kraken, waarin ik merk dat deze deur nog weinig is geopend.Ik doe een stap vooruit en zoals mijn ritme, die ik nu ken, sta ik op een drempel van vandaag, om weer een nieuw gebied te ontginnen.Er gaat een trapje naar boven en volg ook meer hoe het voelt om aan mijzelf te kunnen vertellen over dat nieuwe gebied.
    De kleur groen maakt mij vaak rustig en voel het om mij heen,en als een zachte deken die het vormt, kijk ik met verbazing om mij heen.Het is de stilte die mij verbaast,die zachter doet lijken als ik even blaas om wat meer lucht te krijgen.Stapje voor stapje ga ik het trapje op en ben dan eindelijk boven,waar de grond waarop ik sta de warmte geeft, in het welkom voelen in wat ik nu beschrijf.Ik loop wat sneller naar voren en ontmoet een vreemdeling,die mij met gevouwen handen ook begroet en meewarig achter mij gaat lopen,in de nederigheid die het verdiend,om mij zo de ruimte te geven naar een nieuw gebied.Het ontstaan wat er kan gebeuren, ervaar ik, in al mijn zuiver schrijven,en laat mij leiden zoals de glans die opkomt in mijn lach en zo kan verschijnen, zomaar, omdat ik loop in mijn eigen gebied.Het licht wat ik voel,draagt mij verder in de kleur die overtollig aanwezig is,die doordringt in alle facetten die er zijn, om in eigen taal te blijven schrijven en te spreken.
    Evenwijdig waarin ik kan zijn,maakt deze wandeling zo intens gelukkig,zo als naar mijzelf schrijf, is het moment die ik wil creëren. Die ik aan mijzelf kan laten zien.
    Voorbij de tijd,voorbij het ontvouwen, in wat ik heb bereikt in het vertellen,dat de bijzonderheid van evenwijdig zijn, te kunnen beschrijven, vanuit de stappen die ik neem, in het ontmoeten van dit moment.Ik kom weer terug van mijn eigen reisje en doe de groene deur weer dicht, met een weten dat mijn eigen mogelijkheden, verder trekken, dankzij het evenwijdig zijn in mijn eigen lezen.

    ReplyDelete