Bewust,
Dat geluid,
dat wordt geproduceerd en gehoord, in het moment, dat je bewust bent, toont
aan, dat je er voorheen niet echt was. Je stem laat altijd horen, dat je beseft
wie je bent en waarom je hebt gedaan wat je deed. Men heeft het over iemand’s
geweten, alsof we een innerlijk, stil, prive gesprek met onszelf zouden hebben,
maar dit is niet wat er gebeurd.
Ook al
hebben we een allerlei illusies en fantasien over wie we zijn, zodra wij onze klank gaan
beleven, dan trekt zich het rook gordijn van woorden meteen moeiteloos op. Het process
van Belichaamde Taal (BT) voltrekt zich in stilte en wij proberen niet langer
iets te zeggen of te schrijven, wat we al gezegd of geschreven hebben. Ofschoon
het natuurlijk altijd een vervolg is van wat we al eerder hebben gezegd en
geschreven, is het voortdurend nieuw, omdat het niet is verzonnen, maar echt
mogelijk is geworden.
Het
opmerkelijke van bewustzijn is de afwezigheid van een zogenaamd zelf, ego of
ik, of hoe je het ook noemt, als je weer, tot vervelends toe, verwijst naar je
pijnlijke verleden. In BT wordt ieder woord als wacht woord ervaren. Ik noem
het geen toveren, maar magisch, dat wij, met de klank van onze stem, onze eigen
realiteit creeren en gaande houden.
Het
creatieve, natuurlijke proces van BT vindt enkel plaats, indien onze aandacht
zichzelf, in woord en daad, kenbaar mag en kan maken en wanneer onze Ontlichaamde
Taal (OT) dus is beindigd. In BT is er dus zogezegd het woord en tezelfdertijd
de ervaring van de taal, die ruimte creert of die ruimte inneemt. Ook is het
een gewaarwoording van het aandacht geven of het aandacht vragen van onze taal.
In BT geeft
onze taal ons de aandacht, maar in OT vraagt en ontneemt onze taal ons onze
aandacht. Als wij hier nog geen kennis hebben genomen, dan vragen wij, onwillekeurig,
met onze OT, aandacht van anderen en dan geven wij, zelfs al hebben we het soms
heel eventjes wat BT, onze aandacht weg aan anderen. We kunnen de aandacht alleen
bij onszelf houden, als wij erkennen, dat wij onze BT bij onszelf willen houden
en niet willen verspillen aan anderen, die er ongemerkt mee aan de haal gaan.
In OT is er
altijd een strijd gaande, maar in BT is die strijd er niet. Er is dus nooit iemand,
die zogenaamd naar iemand anders kan blijven claimen, dat hij of zij BT heeft.
Ofschoon dit vanuit de conditionering’s gewoonte met OT toch somstijds nog het
geval kan zijn, toont onze voortgaande BT uiteindelijk haarfijn aan, dat het
altijd – geheel vanzelf – bij onszelf blijft en dat onze oude manier om met
taal om te gaan en om dus met onze woorden naar anderen toe te willen blijven
gaan, een aflopende zaak is geworden.
We zijn eindelijk
bewust van wie we zijn, wanneer we, met BT, onze taal letterlijk hebben
omgekeerd en in plaats van naar de ander, naar onzelf spreken en schrijven. Dit
is een phenomenale vorm van thuiskomen, die zijn weerga niet kent. Het is
zoiets wonderlijks, dat alles hierdoor op z’n plaats komt te zitten, wanneer wij
de gewaarwording van onze Taal Verlichting (TV) mogen en kunnen ontvangen. Hier
is het woord zegen echt van toepassing, omdat TV werkelijk onze eigen verworvenheid is en absoluut
helemaal niets met iemand anders te maken heeft.
Met het
oplossen en het loslaten van de ander – die zogezegd anders is dan en los staat
van onszelf en die ook, net als wij, zogenaamd, een afzonderlijk bestaan zou
hebben – valt het besef van wie wijzelf meenden te zijn weg en daardoor stil.
Deze vrede is pure extase en is eigenlijk niet kenbaar, aangezien wij hierin
raken uitgesproken en niet langer meer talen naar het process, dat wij hebben
doorgemaakt en volbracht. Verlichting heeft niets te maken met het terugkomen
in een eventueel toekomstig leven. Dit alles is flauwe kul, die echter nog onvermijdelijk
kan blijven voortduren – ook gedurende BT – omdat TV nog niet eerder met BT in
kaart was gebracht.
Als wij,
nadat wij onze OT hebben gestopt, kunnen blijven voortgaan met onze BT,
betekent dit echter niet, dat wij daarom alles weten. Integendeel, ons weten is
en blijft altijd beperkt, maar wat betreft onszelf, is onze kennis altijd van
toepassing en dus resulterend in wenselijke resultaten. Wij kunnen, ook met onze
BT, het volledig bij het verkeerde eind hebben, maar onze BT stelt ons altijd
in staat dit toe te geven, terwijl OT dit ons zou doen ontkennen.
Omdat wij
ons bevrijd voelen van OT, is het bijna niet te voorkomen, dat wij in BT alles
willen geloven van wat we zeggen of schrijven. Met BT blijven we dus doorgaan
met onze taal, op de manier zoals wij daartoe in staat zijn. Ik ben met BT niet
ineens een expert in astronomie of chirurgie, maar als ik daarin interesse heb,
zal niets mij kunnen weerhouden om daar studie van te maken. Met BT is er – omdat
er echte zelf-kennis is – altijd het erkennen van het gebrek aan kennis en dus
geen grandiositeit van zogenaamde alwetendheid. Voortgaande BT levert een heel ander realiteits besef op, dan alleen
maar zo af en toe een toevallig kort momentje van BT.
Zelfs nadat
wij het enorme verschil tussen OT en BT zijn gaan onderkennen, vindt er nog
lange tijd een verificatie proces plaats, waarin er heen en weer wordt gegaan
tussen OT en BT. Dit was voor mij het geval, maar ik kan mij zo voorstellen, als
meerdere mensen zich gaan bezichhouden met dit verschil, dan zou de tijdsduur
van dat heen en weer gaan waarschijnlijk worden verkort, omdat we niet langer doen
alsof wij het wiel opnieuw moeten uitvinden.
Hoe langer
wij – alleen met onszelf – met onze BT verder gaan, hoe meer ons de zegen van
onze TV duidelijk gaat worden. Hierdoor valt er dus over zowel OT als BT steeds
minder te zeggen. Ik maak dit alles zelf mee en veronderstel dat dit ook voor
anderen zo zal werken, omdat ik het niet mooier ga maken dan het is. Mijn
woorden zijn op zodanige wijze bij elkaar gekomen, dat ze deze formulering konden
mogelijk maken. Ik ben er blij mee en kan mij niet voorstellen, dat indien iemand
anders zou volgen, waar zijn of haar BT hem of haar naartoe brengt, een slechte
of zinloze ervaring zou hebben. Iedereen doet met zijn taal en met zijn leven,
wat hij of zij wil en ik doe het, met mijn BT, op deze manier.
No comments:
Post a Comment