Friday, November 17, 2023

 

Betekenisvol,

 

De switch van je gebruikelijke Ontlichaamde Taal (OT) naar Belichaamde Taal (BT) is zeer betekenisvol. Het is een betekenisvol en belangrijk begin van iets geheel nieuws. Ik kan wel twintig bladzijdes elke dag volschrijven, over hoe prachtig en betekenisvol het is om BT, in plaats van OT te hebben. Schijnbaar ben ik de enige (samen met mijn vrouw Bonnie en mijn dierbare vriendin AnnaMieke) die vanuit BT leeft. Er zit niets anders op, dan bij onszelf te blijven en om te erkennen, dat iedereen blijkbaar meer interesse heeft in OT dan in BT. Het is een onthutsend feit, dat ik lange tijd niet kon, maar ook niet wilde geloven.

 

Ofschoon BT eigenlijk altijd gaat over spreken, dat kan worden gehoord of schrijven, dat kan worden gelezen, verklaart onze voortgaande BT eveneens, waarom een betekenisvol stilzwijgen een positieve stem rechtvaardigt. Ja, daarover kan dus – zoals in deze tekst – ook geschreven en gelezen worden. Mijn positieve houding liet eenvoudigweg lange tijd niet toe, dat ik zei of schreef, wat ik nu dus zeg en schrijf, namelijk, dat wij de enige drie mensen zijn, die de oplossing weten voor alle problemen, die duidelijk alsmaar groteskere vormen aannemen. Met OT – wat dus de gangbare wijze is van hoe wij omgaan met taal – is het volslagen onmogelijk, om betekenisvol met taal om te gaan, omdat wij altijd alleen bezig blijven met domineren, manipuleren, intimideren, beschermen en pretenderen. Bonnie, AnnaMieke en ik hebben die problemen niet, waar iedereen die vastzit in OT mee te maken heeft. Wij hebben BT en ons leven is vredig en betekenisvol.

 

Een mensenleven verliest zijn betekenis, indien de persoon niet kan ervaren, dat hij of zij vrede heeft met zichzelf. De persoon waar ik het over heb, is een individu, iemand die ondeelbaar is, die dus niet afhankelijk is van zijn of haar lidmaatschap, bij de een of andere groep, maar die volledig op zichzelf staat en die echt leeft vanuit een besef van vrijheid,  vanuit verantwoordelijkheid voor zichzelf en die op geen enkele manier, zijn eigen belang te kort doet vanwege anderen. Historisch gezien echter, hebben vele mensen hun leven gegeven, om anderen te kunnen laten overleven, maar ik besef met mijn BT, dat deze conditionering niet de toekomst van de mensheid kan zijn, want, indien wij daarmee zouden doorgaan – zoals wij dus nog steeds doen – dan gaan wij steevast onze eigen ondergang tegemoet.

 

OT houdt niet in, dat wij letterlijk ten onder zullen gaan, maar het feit, dat wij vrijwel uitsluitend met OT bezig zijn, impliceert dat wij psychisch het loodje hebben gelegd. Psychologisch gezien zijn we dus een chaos, een conflict, een contradictie, die wordt veroorzaakt en in stand gehouden door onze OT. Mijn BT, echter, is zo totaal anders. Ik ben gelukkig, ook al is iedereen ongelukkig. Ik ben tevreden, ook al is iedereen ontevreden. Ik ben kalm en relaxed, terwijl iedereen opgefokt en gefrustreerd is. Mijn taal is betekenisvol voor mij en is daardoor anders.

 

Een betekenisvol leven komt niet voort uit status, er is altijd wel iemand, die meer heeft dan jij. Wat het meeste betekenisvol is, voor mij, is dat mijn BT zo fundamenteel anders is, als de OT, die wij overal horen en lezen. Ik ga met mijn BT nergens anders naartoe, dan naar mijzelf. Het is echt zo heerlijk, om dat te kunnen doen en om zo te kunnen handelen, want ik was natuurlijk ook geconditioneerd, om dat niet te doen. Ook al ben je dus geconditioneerd, dat houdt niet in, dat je geen BT kan hebben. Je kan wel degelijk tegen je eigen conditionering ingaan, maar je hebt dit nog nooit – bewust, met je taal – gedaan.

 

Wij worden pas echt helemaal aandachtig, wanneer er iets betekenisvol’s in ons gehoor komt. BT toont aan, dat het meest betekenisvolle, waar wij ooit mee te maken zullen krijgen in ons leven, de klank is van onze eigen stem. Je hoort en je weet heel zeker, wanneer je je eigen stem produceert of wanneer dit niet het geval is. Je kunt beslist nee zeggen tegen je eigen conditionering, omdat je jezelf afgrijzelijk, onecht of zonder meer onaangenaam vindt klinken.

 

Indien je je werkelijk tegen je conditionering keert, dan zal er veel veranderen, in een snel-trein-vaart, want je BT toont aan, dat je verlicht bent. Zodra je, ook al is het maar even, je BT kan laten voortduren, kom je er onherroepelijk achter, dat Taal Verlichting (TV) je ware natuur is en altijd is geweest, die alleen met BT expressief kon worden gemaakt. Ik leid een betekenisvol en prettig leven, omdat ik met mijn BT verder ga en inmiddels heel zeker weet, dat het mijn echte stem is, waarvan ik zo geniet en waarmee ik kan zeggen, wat voor mij van wezenlijk belang is.

 

Men heeft het altijd over zogenaamde vooruitgang,  maar wat wij gaan doen, in de toekomst, is alleen betekenisvol, wanneer wij BT gaan hebben, in plaats van OT. Zoals eerder gezegd, het gaat mij in BT, niet om het jezelf opofferen voor anderen en juist omdat het alleen om jezelf gaat, heeft wat je zegt of schrijft dan een bindende betekenis. Met OT kan hieraan nooit aandacht worden gegeven en met BT is er dus voor het eerst volledige aandacht voor onze eigen taal. Dat wij onze eigen taal zouden hebben en dat onze gezamelijk, gedeelde taal, dat mogelijk kan maken, is iets wat wij niet eerder wisten, voordat wij voor het eerst konden voortgaan met onze BT.

 

Ik hoop, dat als jij dit aandachtig leest, wat ik tot dusver heb uiteengezet, de juiste voorbereiding is, voor iets wat van onschatbare waarde is. Nadat wij  dus onze OT stop zetten, dan vergissen wij ons niet meer in het verschil tussen onze eigen taal en onze gedeelde taal, want die gedeelde taal (Frans, Duits, Engels, etc.) gaat dus altijd om anderen en daardoor verliezen wij onze eigen taal (BT) uit het oog. Onze  eigen taal is geen gedeelde taal en gaat dus altijd echt uitsluitend en alleen om onszelf. Daarom is BT zo verkwikkend, verhelderend en verrijkend en kan die gaan plaatsvinden in iedere bestaande taal. BT is precies juist daarom zo betekenisvol, omdat onze inspanningen worden beloond met goeie resultaten.

 

Met behulp van onze voorgaande BT, wordt onze TV alsmaar verder uitgebreid. Uiteraard kan hierover met anderen worden gesproken of er kan ook over worden geschreven, maar de enigen die hier baat bij zullen hebben, zijn zij, die zelf ook met zichzelf spreken en naar zichzelf luisteren. Anders gezegd, BT blijft volledig verborgen voor hen, die niet zelf de noodzakelijke stappen ondernemen, om het te ervaren. Eigenlijk staat de waarheid dus voor ieder’s neus, maar we trekken allemaal onze neus op voor het praten met onszelf, omdat wij onze identiteit ontlenen, aan de mate waarin wij ofwel anderen naar ons kunnen doen luisteren of de mate waarin wij altijd alleen maar – onbewust en gedwee – naar anderen luisteren en daardoor dus niet naar onszelf.

 

Wij zijn dus in OT – wat evenwel de algemeen aanvaarde, maar incorrecte, onintelligente wijze van omgang met taal is – altijd onwillekeurig bezig om 1) macht over anderen uit te oefenen, of 2) om onze eigen verantwoordelijkheid uit handen te geven, door slaafs naar anderen te blijven luisteren en dus niet naar onszelf. Eigenlijk is het ook niet zo, dat wij in BT verantwoordelijk nemen, want we zijn dan, voor het eerst, werkelijk in contact met onszelf.

 

Ik hoop dat de lezer deze woorden betekenisvol vindt en dat hij of zij daarom met mij hierover wil gaan praten, want dat praten over BT en TV, wat het eerherstel van de klank-beleving van de stem van de spreker betekent, is van absoluut belang, om met BT verder te kunnen gaan. In OT zijn wij dus ongemerkt nooit in contact met onszelf, ook al pretenderen we dit en ook al geloven vele mensen dit, waardoor wij het ook zelf gaan geloven. BT is geen geloof en heeft niets te maken met gelijk hebben of krijgen, omdat wij alleen namens onszelf spreken. Wij hebben dus altijd gelijk, ook al maken wij fouten of hebben wij het volledig bij het verkeerde eind. Alles komt met BT op z’n pootjes terecht en ons vertrouwen daarin onstaat, omdat wij daadwerkelijk de blijvende goeie gevolgen van onze BT ervaren. Wat dus nodig is, om een betekenisvol leven te leiden, is het verwoorden van die zogenaamde diepere lagen of gevoelens, die met OT niet konden verwoord, maar die moeiteloos met onze BT kunnen worden gezegd en gehoord.             

2 comments:

  1. Luister ook eens naar mijn You Tube Channel, je hoeft alleen maar mijn naam Maximus Peperkamp in te typen...

    ReplyDelete