Drie,
Op de een of
andere manier had ik, vanwege mijn vijfenzestigste verjaardag, gisteren – omdat
ik een fles met heerlijke Lagavulin whiskey had gekregen – vandaag, al
drinkende, besloten, om drie stukken te schrijven. Hier is mijn derde tekst.
Men zegt wel, alle goeide dingen bestaan in drieen, of, driemaal is
scheepsrecht. Het heeft natuurlijk met herhaling te maken, dat iets pas werkelijk
kan beklijven, als het vaak genoeg is herhaald. De eerste herhaling is niet
genoeg en de derde (of vierde) is doorslag-gevend.
Dingen die
je drie keer doet, hebben effect, dit gaat op, voor training van soldaten, maar
ook voor het hebben van Belichaamde Taal (BT). Maar, de drie dingen, waar het
in deze tekst om gaat zijn: 1) BT; 2) Ontlichaamde Taal (OT) en 3) Taal Verlichting
(TV). Men zegt: drie is de kleinste melodie. Drie schijnt de hersenen te
kietelen. Ik geloof er eigenlijk helemaal niets van, want ik weet, dat alle herhaling
refereert aan OT. Je kunt je BT en TV in een keer vatten, als je werkelijk met
jezelf spreekt en naar jezelf luistert.
Nagenoeg
niemand weet iets af van voortgaande BT. Het idee, dat 1) een schaars,
toevallig, kortstondig moment van BT, 2)
kan voortduren en 3) bewust kan worden meegemaakt, is slechts voorbehouden aan hen, die de moeite nemen, om eens met zichzelf te gaan praten en naar zichzelf
te gaan luisteren. Het is dus, simpel gezegd, mogelijk om – met BT – iets goeds,
echt toe te laten en om ermee door te gaan.
Het getal
drie komt ook terug in diverse religies. Het komt voor in het christendom, in
de drie-eenheid van de vader, de zoon en de heilige geest. Ik heb hier nooit
iets van begrepen, ook al was ik hierin op gevoed. In het jodendom wordt er, om
de een of andere onverklaarbare reden, drie maal per dag gebeden en in het boeddhisme
heeft men het altijd maar, tot vervelends toe, over die zogenaamde drie juwelen,
die ook wel de drie toevluchten worden genoemd. Men neemt 1) toevlucht tot buddha;
2) toevlucht tot de dhamma, wat dus de
leer van de buddha is; en 3) toevlucht tot de gemeenschap rond de buddha, de sangha.
Het gaat er dus, in die drie voorwaarden, alleen maar om, dat het boeddhisme
van generatie op generatie wordt doorgegeven en het is daarom over-duidelijk
dat, het uitsluitend en alleen gaat om anderen, maar niet echt om onszelf.
Volgens de Griekse
school van Pythagoras, is drie een special getal, omdat het het enige getal is,
dat gelijk is aan de som van alle onderstaande termen (1+2=3) en het enige
getal, waarvan de som met die eronder gelijk is aan het product van hen en
zichzelf (1+2+3=6 en 3+3=6). Ik zou bijna zijn vergeten, om te vermelden, dat Pythagoras mijn grootste held is, omdat hij ook de monochord had uitgevonden. Het was een snaar instrument, om de toon ladder mee te meten en te controleren. Ik ben ook een liefhebber van Huygens, die door Pythagoras was geinspireerd en zei: de wereld is mijn land en de wetenschap is mijn religie. Ik heb in zijn huis, kasteel Hofwijck, in Voorburg, vele malen gezongen, omdat ik toen klassieke zang studeerde. De Romeinen hielden terecht vast aan de oude Griekse traditie
en spraken over – omne trinum perfectum – wat drievoud is perfect betekent. Ook
zou je kunnen zeggen, dat de eerste keer, dat iets gebeurt, is het opvallend, de
tweede keer dat het weer gebeurt, is het een toeval, maar als het een derde
keer gebeurt, is er sprake van een patroon.
Het getal
drie komt ook voortdurend weer terug in allerlei verhalen, toespraken, toneelstukken
en films. Er is altijd een soort van begin, een midden en een eind. Drie is eveneens
het getal van het gezin, dat bestaat uit een vader, een moeder en een kind. We
geloven dat drie een magisch getal is, dat alles verklaart, maar we hebben nog
niet – terwijl we met elkaar spraken – tot drie geteld, om zodoende eindelijk
eens onze OT tegen te houden, zodat wij BT konden hebben en onze TV konden realizeren.
Uiteraard is
er ook onze geboorte, ons leven en onze dood. Ik persoonlijk vind drie een
overdreven numer, omdat het voor mij een betekent. Voor mij gaan harmonie,
wijsheid en waarheid altijd samen, maar dat is, omdat ik BT heb, die mij heeft
ingelicht over mijn TV. Zij die met OT verder modderen, zijn eindeloos bezig
met allerlei afsplitsingen, die, in mijn opvatting, volslagen verwarrend en zinloos
zijn.
Iedereen
weet, dat drie een driehoek vormt en dus een geometrisch figuur aanduidt. Het
is het eerste getal, dat structuur en veiligheid geeft, maar dat ook uitsluit,
vanwege de controle, die het mogelijk maakt. De drie integreert wat de twee, na
de impuls van een, heeft gescheiden. Een kind verbindt het mannelijke en het
vrouwelijke en zonder het kind, is er geen creatie mogelijk. Dit is van enorm
belang in hoe wij omgaan met taal, want als wij niet het kind in onszelf aan
het woord kunnen laten, dan vindt er geen vernieuwing plaats. Dit is de
essentie van BT, namelijk, dat wij vanuit onschuld met onszelf kunnen spreken. Bovendien is
die openheid en ontvankelijkheid nu gevoedt door de levenservaring die wij
hebben op gedaan. Onze kwetsbaarheid zet zich dus in onze TV om in een
zekerheid en een onaantastbaarheid, die wij met BT kenbaar maken aan onszelf en
anderen.
Tot slot,
wil ik het nog even hier hebben over het verleden, het heden en de toekomst. Wij
hebben hierover vanwege onze gebruikelijke OT een heel verkeerd beeld. Ik ga
het niet uitleggen, maar in BT is het verleden en de toekomst nu. We zitten
niet vast aan wat wij ons hebben voorgenomen of aan wat wij geloofden, omdat
anderen dit zeiden. Wij spreken met onszelf, over wat wij ervaren en ons
verleden doet er eigenlijk helemaal niet meer toe. Ook zijn wij niet meer met
onze toekomst bezig, omdat wat wij nu doen garandeert, dat wat gaat komen, nog
beter zal zijn, dan wat wij nu ervaren.
Dit is toch veel interessanter, dan wat al die zeikerige politici zeggen..
ReplyDeleteLuister ook eens naar mijn You Tube Channel, je hoeft alleen maar mijn naam Maximus Peperkamp in te typen...
ReplyDeleteIk was helemaal vergeten te vermelden, dat mijn ontdekking van het verschil tussen Ontlichaamde Taal (OT) en Belichaamde Taal (BT) en de daarvanuit onstane realizatie van Taal Verlichting (TV), te maken had met het vinden van een gong, die ik vond in de zolder van een huis, waar ik vroeger woonde. Toen ik die gong sloeg, hoorde ik de klank en zei ik, dat klinkt goed. Dat was het aller eerste moment waarop ik echt mijzelf hoorde spreken en daarna begon ik aan mijzelf te zeggen, dat ik alleen met die stem, met mezelf en met anderen wilde praten. Die resonante klank scheen echter telkens ongemerkt te verdwijnen en dus plaatstte ik drie knijpers op de gong, waardoor het geluid dof klonk. Ik legde aan mijzelf uit wat die drie knijpers symboliseren en kwam er zo achter, dat ons stem-geluid verandert van BT naar OT, omdat we 1) fixeren op wat we zeggen en dus niet letten op hoe we het zeggen; 2) bezig blijven met anderen in plaats van met onszelf en 3) altijd verwikkeld zijn in een of andere strijd, bijvoorbeeld tussen wie we zijn en zouden willen zijn, maar ook tussen ons en anderen of tussen ons zogenaamde denken en ons gevoel. Wanneer wij die drie gewoontes achter ons laten, dan nemen wij de knijpers zogezegd van de gong en klinken we weer als ons oorspronkelijke zelf. Je kunt hierover mijn korte videos op You Tube beluisteren en bekijken.
ReplyDeleteHier zijn de vier korte Engels-talige videos, die ik acht jaar geleden maakte, toen ik nog bezig was, om mijn ontdekking te verklaren vanuit B.F. Skinner's gedragsleer. Ik noemde toen Ontlichaamde Taal (OT), Noxious Verbal Behavior (NVB) en Belichaamde Taal (BT), Sound Verbal Behavior (SVB). Je kunt hierover ook op mijn eerdere blog lezen. Als je naar You Tube gaat kun je de volgen titels intypen
ReplyDelete1) What is Sound Verbal Behavior Part 1
2) What Is Sound Verbal Behavior Part 2
3) The Three Pins On The Gong
4) Sound Verbal Behavior: Environment Causes Behavior