Saturday, January 28, 2023

 

Leeg,

 

Er hing iets aan de muur, maar ik heb het er weer afgehaald, want de prijs is al betaald. Het was, bij nader inzien, niet eens echt de moeite waard. De kale muur is rustig nu, zonder wereld kaart.

 

Toen ik had wat ik wilde, hoorde ik hoe de klank van mijn stem verstilde. Ik hoef het niet meer en leg me erbij neer, dat het zogenaamde weten is vergeten.

 

De bladzijde bleef leeg en alle kwasten, die ik kreeg, konden eindelijk wennen – samen met de potloden en pennen – aan de inmiddels gehoorde gelukkige stemmen, die de ruimte en schoonheid erkennen.

 

Uit het niets komt toch telkens iets naar voren, ook al hebben mijn woorden hun betekenis verloren. Ik luister en ervaar, het trillen van de gevoelige snaar.

In dit land van strijd en pijn, werd mij duidelijk, wie ik wilde zijn, omdat ik hier kon zeggen en verstaan, waarom ik nooit terug zal gaan. Ik blijf nog even, uit dankbaarheid voor wat mij was gegeven en zing het kinder-liedje, dat de toon zette voor mijn leven.

 

Berend Botje ging uit varen, met z’n scheepje naar Zuidlaren. De weg was recht, de weg was krom, nooit kwam Berend Botje weerom. Een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, waar is Berend Botje gebleven? Hij is niet hier, hij is niet daar, hij is naar Amerika. Amerika. Een keer in de rondte van je hopsasa. Amerika. Twee keer in de rondte van je hopsasa. Amerika. Drie keer in de rondte van je hopsasa.     

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Berend_Botje_ging_uit_varen

No comments:

Post a Comment